کوله بار سعادت در دستان برجام!

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توافقات برجامی احتمال کاهشی شدن نرخ دلار تا حدود ۲۷ هزار تومان وجود خواهد داشت، تصریح کرد: با احتمال توافق در برجام صنایع خودرو و قطعات، بانک¬ها و موسسات مالی و اعتباری و حمل و نقلی مورد توجه قرار خواهند گرفت اما برخی صنایع مانند صنایع دلاری یا کامودیتی محور نیز در کوتاه مدت با عدم تقاضا مواجه می‌شوند که این عامل نیز در میان مدت برطرف خواهد شد.  

سید جواد درواری، مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس به بیدار بورس در خصوص توافق برجامی، گفت: در صورت دستیابی به توافق در مذاکرات هسته¬ای و اجرایی شدن آن در بلند مدت فضای اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت و به مرور شاهد کاهش نرخ تورم و انتظارات تورمی، کنترل نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ بهره، افزایش صادرات و ... و بطور کلی ثبات نسبی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: با بر طرف شدن برخی ابهامات مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه، هراس سرمایه¬گذاران از این بازار به مرور برطرف شده و مورد اقبال قرار خواهد گرفت.

دلار ۲۷ هزار تومانی بازخواهد گشت؟
مدیر سبدگردانی آمیتیس با بیان اینکه می¬توان سناریوهای مختلفی را برای بازار سرمایه و عوامل تاثیرگذار بر آن در دوره¬های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفت. اظهار کرد:  بطور کلی و به بیان ساده با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، پیش‌بینی می¬شود انتظارات تورمی کاهش یابد و قیمت دلار آزاد در کوتاه مدت تا محدوده ۲۷۰.۰۰۰ ریال کاهش یابد و در میان مدت در همین محدوده ثابت بماند.

درواری با اشاره به اینکه همچنین صنایعی که به واسطه تحریم¬ها آسیب دیده بودند مانند خودرو و قطعات، بانک¬ها و موسسات مالی و اعتباری و حمل و نقلی مورد توجه قرار گیرند و انتظار می¬¬رود سایر صنایع ریالی به مرور از اقبال بازار برخوردار شوند. توضیح داد: از دیگر سو، با توجه به هیجانات مقطعی سرمایه¬گذاران و انتظار کاهش نرخ ارز، اکثر سهام به اصطلاح دلاری و کامودیتی محور با توجه به انتظار کاهش نرخ فروش محصولات و مبلغ فروش آنها، با کاهش قیمت روبرو خواهند شد؛ به احتمال زیاد توسط سرمایه¬گذاران عرضه می¬شوند ویا با عدم تقاضا مواجه می¬شوند.  

تاثیر منفی برجام کوتاه مدت است

وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که در میان مدت و بلند مدت بهای تمام شده مواد اولیه و مشکلات تهیه آن در برخی صنایع و شرکت¬ها، هزینه¬ های حمل و سایر هزینه¬‌هایی که به دلیل تحریم بر این صنایع تحمیل می¬‌شود کاهش خواهد یافت و به تدریج در این صنایع شاهد رشد خواهیم بود.
این کارشناس بازار سرمایه، بورس را در بلند مدت مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افت قیمتی اکثر نمادهای بازار سرمایه در دو سال اخیر انتظار کاهش قیمت زیادی را در سهام شرکت‌های کامودیتی محور نداریم و مسیر بازار سرمایه را در بلند مدت صعودی پیش¬بینی می¬کنیم.
درواری در خصوص عدم توافق برجامی، اظهار کرد: در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته¬ای، نا اطمینانی در وضعیت آتی اقتصادی کشور می¬تواند موجب هراس سرمایه¬گذاران از سرمایه¬گذاری در اقتصاد ایران ¬شود. تاثیر عدم توافق بر بازار سرمایه با توجه به عواملی مانند رشد نقدینگی، افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز و ... می¬توانند محرکی برای صعود بازار سرمایه شوند و با فرض عدم توافق انتظار صعود بازار سرمایه را داریم.

پیش¬بینی نرخ دلار در صورت توافق و یا عدم توافق
 وی با توجه به عدم حصول نتیجه در مذاکرات که طی سال¬های اخیر رخ داده است، توضیح داد: پیش¬بینی شاخص‌های اقتصادی کشور و نرخ ارز پیچیده و دشوار شده است و در صورت انجام توافق و موفقیت در مذاکرات، می‌توان دو سناریوی کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر گرفت.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سناریوی کوتاه¬مدت قیمت دلار به دلیل ایجاد خوش¬بینی در بهبود شرایط اقتصادی، آزادسازی منابع ارزی و افزایش منابع ارزی به واسطه رفع تحریم¬ها و فروش محصولات و ... نزولی خواهد بود و انتظار داریم در محدوده ۲۷ هزارتومان و به تعبیری در حوالی نرخ دلار نیمایی قرارگیرد.

درواری با اشاره به عدم توافق برجام و تاثیر آن بر نرخ دلار در بلند مدت، تصریح کرد: در بلند مدت با توجه به وضعیت فعلی سیستم پولی و بانکی کشور و همچنین رویه‌های اعتباردهی و از سوی دیگر سیاست‌های پولی ناموفق سنوات قبل در کنترل نرخ تورم و شرایط نامناسب تخصیص بودجه و ... نمی توان قیمت دلار را کاهشی در نظر گرفت و در صورت عدم اصلاح شرایط قیمت دلار به قیمت های بالای ۳۰ هزار تومان باز خواهد گشت.

و در پایان خاطر نشان شد: در صورت ناکامی در برجام و هر گونه خبر منفی از سوی مذاکرات، پیش¬بینی می¬کنیم قیمت دلار ابتدا تا محدوده ۳۵ هزارتومان و در ادامه قیمت‌های بالاتری را به خود ببیند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =