تحلیلی از کیفیت خوراک تحویلی پترو پالایشی‌ها و اثر بر بهای‌تمام شده محصول

تحلیلگر بازار سرمایه با ابلاغ محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و معیانات گازی تحویلی به پترو پالایشی ها، درجه کیفی خوراک تحویلی و اثر آن بر بهای تمام شده محصول تولیدی شرکت‌ها را تحلیل و بررسی کرد.

به گزارش بیداربورس، حافظ عزیزی با بررسی دستورالعمل جدید قیمت خوراک پالایشی‌ها در فضای مجازی اعلام کرد: نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و معیانات گازی تحویلی به پالایشگاه های آبادان، اصفهان، بندرعباس، تهران، تبریز، امام خمینی به علاوه قیمت پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی از آن‌ها به ماخذ فوب خلیج فارس، گزارش شده در نشریه بین‌المللی پلتس برای سال جاری به تازگی توسط وزارت نفت به شرکت‌های پترو پالایشی ابلاغ شد که از حیث تعیین درجه کیفی خوراک تحویلی و اثری که این درجه بر بهای تمام شده محصول تولیدی این شرکت‌ها خواهد داشت حائز اهمیت است .

1- اثرگذاری دستورالعمل جدید بر شرکت های پالایشی: در گذشته  برخی شرکت‌ها اعتراض داشتند که خوراک تحویلی به قیمت درجه یک مورد محاسبه قرار گرفته اما دارای نوسان کیفیت است. در این دستورالعمل اشاره شده هر زمان قرار بود شرکت ها خوراک با کیفیت متوسط و پایین دریافت کنند به همان میزان دولت نیز تخفیف‌های لازم را برای این شرکت‌ها در نظر بگیرد.

تا پیش از این به واسطه دریافت خوراک با درجه کیفی پایین‌تر از سوی برخی شرکت ها، نارضایتی‌هایی صورت می‌گرفت اما از این پس با ملاحظات کیفیت خوراک تحویلی و تخفیفاتی که به واسطه دریافت خوراک با درجه کیفی پایین‌تر لحاظ خواهد شد، زمینه این نارضایتی‌ها برچیده خواهد شد. در دستورالعمل نحوه قیمت گذاری نفت خام تحویلی به شرکت های پترو پالایشی مشخص و علاوه بر نفت خام، نحوه محاسبه قیمت 6 فرآورده دیگر از جمله بنزین، نفت‌ گاز، نفت سفید، نفت کوره، سوخت هوایی، پروپان و بوتان نیز اعلام شده است.

2- بیشترین اثر و سودآوری از بین شرکت های پالایشی بازار، نصیب "شراز" خواهد شد. چرا؟ چون همواره خوراک ( نفت خام) با گوگرد بالا می گرفت ولی چون قبل از این نرخ خوراک برای همه پالایشی ها ثابت بوده، کیفیت پایین (گوگرد دار) نفت خام دریافتی "شراز"  به نوعی تبعیض و بی عدالتی برای این شرکت بود. حال با درجه بندی خوراک دریافتی پالایشگاه ها نسبت به کیفیت و مرغوبیت، بیشترین اثر و رشد حاشیه سود نصیب "شراز" خواهد شد.

3- افزایش پیش‌بینی‌پذیری پالایشی‌ها: قبلا فاکتورهایی که این شرکت‌ها  پرداخت می‌کردند علی‌الحساب بود و بصورت فصلی اعمال می‌شد و وزارت نفت به شکل ماهانه به آنها فاکتور قطعی نمی‌داد در حالی که نهایی شدن قیمت به شکل ماهانه تا حد بسیاری به روشن شدن تکلیف شرکت در محاسبات سود و زیان کمک می‌کند و حرکت به سمت قطعی‌سازی و پیش‌بینی‌ پذیری را برای این شرکت‌ها افزایش خواهد داد.

منبع: بورس پرس
کد خبر 20500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =