برجام با بازارها چه ‌می‌کند؟

این روزها میزان تورمی که در اقتصادایران وجود دارد برکسی پوشیده نیست و در همین راستا سرمایه‌داران به فکر این هستند که به هر طریقی ارزش پول خود را با سرمایه‌گذاری در بازاری مطمئن حفظ کنند. در سال‌های اخیر بازارهای موازی از جمله طلا، مسکن، دلار و ... روند صعودی را در پیش گرفته‌اند و در نتیجه نقدینگی‌ها را به سمت خود جذب کرده‌اند و محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. در این گزارش قصد داریم به بررسی روند بازارهای موازی در ۵ سال گذشته و پیشبینی قیمت آن‌ها در آینده بپردازیم.

*دلار
به گزارش بیداربورس، دلار در سال ۹۶ در کانال ۴ هزار تومان پرسه می‌زد و امروز بعد از گذشت ۵ سال با بیش از ۷۰۰ درصد رشد به کانال ۲۹ هزار تومان رسیده است. در سال‌های گذشته دلار فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشته و حتی در مقطعی به بالای ۳۳ هزار تومان نیز راه پیدا کرده است.  با این حال چند روزی است که تب افزایش قیمت دلار پایین آمده و کارشناسان اخبار مثبت برجامی را دلیل آن می‌دانند.  

*دلار آزاد در کنار دلار نیمایی
سپهرآصفی، کارشناس اقتصادی: پس از احیای برجام دلار آزاد می‌تواند در محدوده ۲۶ الی ۲۸ هزار تومان در کنار دلار نیمایی آرام بگیرد اما با توجه به بودجه تصور نرخ‌های پایین‌تر برای دلار، اقتصادی نیست.  

*دلار به کانال ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان برمیگردد
حسین اسدی نیا، فعال بازارهای مالی: با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد نمی‌توان گفت که دلار دارای حباب است. در خصوص برجام ۳ سناریو وجود دارد که اولین آن احیای برجام است و در نتیجه با حصول توافقات کف قیمتی دلار ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان خواهد بود اما بعد از گذشت یک الی دو سال دوباره به کانال ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان بازخواهد گشت چرا که برای کنترل قیمت دلار در ابتدا لازم است ریشه تورم خشکانده شود.  
وی افزود: در صورتی که برجام صورت نگیر اما تنشی نیز به وجود نیاید و حالت میانه صورت گیرد دلار در حوالی ۳۲ هزار تومان خواهد ماند. اما در سناریوی عدم احیای برجام روند صعودی در دلار شکل خواهد گرفت و دلار مانند پرنده‌ای که از پنجره بیرون پریده تا چهل هزار تومان پرواز خواهد کرد. البته باتوجه به جو مثبت برجامی بعید است که تقاضا برای دلار حداقت در روزهای آینده داغ شود.  

*دلار ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال ۱۴۰۱
سجاد بوربور، مدیرعامل شرکت میداس سرمایه: اقتصاد ایران در سال‌هایی که تحریم خاصی هم نبوده به صورت میانگین سالانه حدود ۲۷ درصد رشد نقدینگی داشته است و به نظر من در خوشبینانه‌ترین حالت در پایان سال ۱۴۰۱ نقدینگی به ۶۳۰۰ همت خواهد رسید و در این سال رشد اقتصادی و تورم جهانی به ترتیب ۴.۵ درصد و ۶ درصد خواهد بود که این مفروضات ارزش دلار را روی کاغذ در پایان سال ۱۴۰۱ به بالای ۴۰ هزار تومان می‌رساند.
نکته: ارزش دلار باقیمت دلار متفاوت است و ارزش دلار روی کاغذ است (قیمت ذاتی) و قیمت دلار، قیمت روز دلار در بازار است. (عرضه و تقاضا آن را مشخص می‌کند)

 ​*طلا و سکه
طلا از جمله بازارهایی است که توانسته سود خوبی را به سرمایه‌گذاران خود برساند و از حدود قیمتی ۱۵۰ هزار تومان در سال ۹۶ این روزها به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده برسد یعنی رشدی بیش از ۸۰۰ درصدی را تجربه کرده است
حباب طلا، صفر درصد است
محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور : امروز (۲۶ مرداد ۱۴۰۱) حباب طلا صفر درصد بود اما با توجه به اینکه حباب روزانه اتفاق می‌افتد این درصد ممکن است در روزهای آینده متغیر باشد. این روزها به علت اخبار مثبت برجامی شاهد کاهش قیمت دلار هستیم که در راستای آن طلا نیز روند کاهشی را در پیش گرفته است.  
وی افزود: سکه بهار آزادی نیز در ۵ سال گذشته توانسته بیش از ۷۰۰ درصد رشد را تجربه کند و از قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون تومان برسد البته ناگفته نماند که سکه در سال‌های اخیر به بالای۱۵ میلیون تومان نیز راه پیدا کرده است. یا این حال حباب سکه امروز(۲۶ مرداد ۱۴۰۱) حدودا ۸ درصد بود.  
کشتی آرای ادامه داد: سکه نیز مانند طلا از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد و در همین راستا نتیجه می‌گیریم که سکه هم در روزهای آتی روند منفی را تجربه کند. به علت کاهش قیمت در طلا و سکه در روزهای آتی تقاضا نیز کاهش خواهد یافت.  

*سکه ۱۹ میلیون تومانی
سجاد بوربور، مدیر عامل شرکت میداس سرمایه: در حال حاضر قیمت سکه تمام در بازار حدود ۱۴ میلیون تومان، دلار بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان و انس طلا حدود ۱۷۷۵ دلار است با این اعداد روی کاغذ قیمت دلار حدود ۱۲ درصد حباب دارد. ما به عنوان سرمایه گذار به دنبال خرید آینده هستیم و ارزش سکه برای ما اهمیت دارد(در حال حاضر سکه طلا در بازار با دلار ۳۳۵۰۰ تومان قیمت گرفته که نزدیک ارزش واقعی خود است)
وی افزود: به نظر میرسد در حال حاضر ارزش دلار روی کاغذ ۳۷ هزار تومان است و انس طلا را هم بدبینانه ۱۷۷۵ در نظر می‌گیرم با این اعداد ارزش سکه روی کاغذ حدود ۱۵.۵ میلیون می‌شود که نشان دهنده این است که در حال حاضر قیمت سکه حدود ۱.۵ میلیون تومان زیر ارزش ذاتی‌اش است. از این رو در بلندمدت ارزش دلار بالای ۴۰ هزارتومان و انس طلا حدود ۲۰۰۰ دلار است که ارزش سکه طلا را در بلند مدت به حدود ۱۹ میلیون تومان می‌رساند.

*مسکن
مسکن را می‌توان از جمله بازارهایی دانست که رشد خوبی را در سال های اخیر داشته و بیش از ۶۰۰ درصد رشد کرده است.  

*روند کاهشی مسکن آغاز میشود
حسن محتشم، عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران: رشد ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن با توجه به تورم موجود در اقتصاد در ۵ سال گذشته طبیعی بوده چرا که ارزش پول در این سال‌ها با کاهش همراه بوده است. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انتظار می‌رفت که بازارمسکن رشد کمتری نسبت به تورم را تجربه کند با این حال حذف ارزترجیحی و همچنین بحث تورم در اجزای ساخت مسکن از جمله نیروی انسانی، خدمات و نهاده‌های ساختمانی موجب شده که قیمت مسکن نیز همراه با رشد باشد.  
وی افزود: باتوجه به اینکه دولت قیمت طلا و ارز را کنترل می‌کند نقدینگی به سمت بازارمسکن خواهد رفت.  
در صورتی که برجام صورت گیرد و در نتیجه آن ارزش پول ملی تقویت شود و قیمت ارز نیز کاهشی شود قیمت مسکن کاهشی خواهد شد.  

سال    متوسط قیمت هر متر خانه در تهران 
پایان سال ۱۳۹۶    ۵ میلیون و ۷۶۰ هزارتومان  
پایان سال ۱۳۹۷    ۹ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان 
پایان سال ۱۳۹۸    ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
پایان سال ۱۳۹۹    ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان 
پایان سال ۱۴۰۰    ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان 
تیرماه سال ۱۴۰۱    ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 

*بازارسرمایه
بازارسرمایه با رشد هزار و ۴۰۰ درصدی خود از سایر بازارهای موازی سبقت گرفته و توانسته مدال بیشترین رشد را از آن خود کند با این حال این روزها حال بازارسرمایه تعریفی ندارد و در دو سه سال اخیر از سایر بازارها عقب مانده است.  
 

*بورس، عقب مانده بازارهای موازی
علیرضا شاه‌محمدی، کارشناس بازارسرمایه: بازارسرمایه در بازه زمانی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سال از سایر بازارهای موازی نه تنها عقب نمانده بلکه جلوتر هم بوده بنابراین ریزش‌های چند سال اخیر بورس را می‌توان ناشی از رشدی دانست که موجب حباب در این بازار به خصوص در سال ۹۹ شکل گرفته است.  

*بورس، مسکن را به رکود میکشاند
علیرضا صادقی کارشناس بازارسرمایه: با توجه به انتظارات تورمی موجود و فرض احتمال احیای برجام که در نتیجه آن شاهد ایجاد گشایش‌های بانکی و سبک شدن تحریم‌ها خواهیم بود انتظار می‌رود بازارسرمایه جلودار رشد باشد و حتی موجب رکود در بازارهای موازی از جمله مسکن شود.

*عقب افتادگی بورس جبران میشود؟
محمدرضانژاد کارشناس بازارسرمایه: اگر برجام به سرانجام برسد بازارهای موازی از جمله طلا، مسکن و خودرو مانند دلار روند نزولی را تجربه خواهند کرد و در نتیجه عقب‌افتادگی بورس نیز از این بازارها جبران خواهد شد.

خبرنگار: نازنین درویشی
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =