کنترل نقدینگی، عامل عدم توجه بانک مرکزی به بازار سرمایه است 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سیاست های کلان پولی، دو نوع سایست اقتصادی در کشور وجود دارد که شامل سیاست انقباضی و سیاست انبساطی است.

مهدی حیدرزاده، در گفتگو با بیداربورس با اشاره به مطلب فوق گفت: سیاست بانک مرکزی درمورد قبال بازار سرمایه نامشخص است و اگر آکادمیک به سیاست های اقتصادی بانک مرکزی نگاه کنیم، تصمیم های بانک مرکزی نه تنها بر بانک ها بلکه برای کل اقتصاد کشور تاثیر گذار است.
حیدرزاده گفت: اگر تصمیم ها و سیاست های بانک مرکزی در مسیر درست و علمی باشد، موجب خواهد شد تا کلیت بازار سرمایه رشد کند، به طوری که بر تعداد فعالان این بازار افزوده شود و سرمایه ها به سمت این بازار حرکت خواهد کرد. 
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: سرمایه های که با سیاست های درست بانک مرکزی جذب بازار سهام خواهد شد دو دسته است. سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی. هر چند که به دلیل سیاست های اشتباه دولت سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور نداریم، اما سرمایه گذاران داخلی آنقدر زیاد است که جای خالی سرمایه گذاری خارجی را نیز بگیرد.
این فعال بازار های مالی ابراز داشت: در عمل مشاهده می کنیم که سیاست های بانک مرکزی در قبال بازار سرمایه نا مشخص بوده است، و این مسئله به ضرر بازار سرمایه تمام شده است، چرا که ابهام در سیاست گذاری بانک مرکزی، بازار سرمایه را گیج کرده و سرمایه ها را از این بازار فراری داده است. زیرا فعالان بازار نمی دانند در کدام سهم سرمایه گذاری کنند تا بازده مطلوب را بدست بیاورند.
حیدرزاده گفت: بانک مرکزی تمام توان خود را بر کنترل نقدینگی متمرکز کرده است، زیرا این حجم از نقدینگی بزرگترین آسیب و بزرگترین عامل تورم است و کارنامه بانک مرکزی در عمل نشان داده است که نتوانسته است که نرخ رشد نقدینگی را در سال های اخیر کاهش دهد.
این تحلیل گر بازارهای مالی افزود: دلایل افزایش نقدینگی کاملا مشخص است، زیرا اقتصاد کشور ما به اقتصاد جهانی وصل نیست و به عبارتی اقتصاد کشور ما از استخوان خودش تغذیه می کند، که این موضوع برای اقتصاد کشور پوکی استخوان ایجاد خواهد کرد و از نشانه های پوکی استخوان این است که حجم نقدینگی به شدت افزایش می یابد.
حیدرزاده در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی تک بعدی به نرخ رشد نقدینگی فکر می کند و تمام فکر و غم بانک مرکزی کنترل نقدینگی شده است. در این شرایط بانک مرکزی توجهی به نرخ سود بین بانکی نمی کند، با عدم توجه بانک مرکزی به نرخ سود بین بانکی، سرمایه ها از بازار سرمایه فرار و به بازار پول کوچ کرده است. یعنی یکی از عوامل ریزش شاخص کل بورس افزایش نرخ بهره بین بانکی است.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =