۹۲ درصد صنایع هیچ محدودیت برقی نداشتند

بر اساس آمار رسمی وزارت صنعت معدن و تجارت از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار واحد محدودیتی در تامین برق نداشتند.

به گزارش بیداربورس، رکوردهای پیاپی صنایع کشور در بخش تولید، خبر از شرایط خوب تامین انرژی در تیرماه سال جاری می‌دهد.

بر اساس به روزترین آمار رسیده از سازمان توسعه تجارت، صادرات صنایع کشور به ۲۵۵ هزار تن رسیده است، این در حالی است که میزان صادرات صنایع در مدت مشابه سال گذشته ۲۳۳ هزار تن بود. بر این مبنا میزان صادرات صنایع کشور ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته متوسط ۱۰ رشد را تجربه کرده است.

این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که میزان برق فروخته شده به صنایع بزرگ کشور در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ درصدی را به ثبت رساند. با توجه به آمار ذکر شده، تامین برق صنایع در سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کرده و همین مسئله در مثبت شدن وزن صادرات اثر مستقیم داشته است.

*۹۲ درصد صنایع کشور یک ثانیه محدودیت برق نداشتند

 بر اساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۶۳۰ هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد.

بر این اساس از کل تعداد صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده از یک واحد ساخت قطع اتوموبیل یا یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، ۵۸۰ هزار واحد اساسا بدون هیچ محدودیتی در دوران فصل گرم نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند. به معنای دیگر ۹۲ درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم بدون هیچ برنامه مدیریت مصرفی نداشته‌اند.

در همین رابطه، آیت‌اله غفاری، یک فعال صنعتی در حوزه وسایل سرمایشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: «تابستان امسال تا امروز که ۲۷ مرداد است، ‌قطعی برق نداشته‌ایم و حتی از میزان دیماند مصرفی خود هم بیشتر مصرف کردیم و مشمول افزایش تعرفه شدیم، اما کار و تولید متوقف نشد.»

این فعال صنعتی تاکید کرد: «امسال هم طبق روال همه سال‌های قبل، تصور قطعی برق مکرر داشتیم، حتی به اغلب مشتریان اعلام کردیم، حدود ۲ ماه نیمه تعطیل هستیم و کمتر سفارش گرفتیم، اما ‌۱۵ روز که از خرداد گذشت و سپس به‌ ابتدای تیر که رسیدیم، متوجه عدم قطعی برق شدیم و این برای فعالان صنعتی خوشایند بود. ‌»

*کاهش ۸۳ درصدی مدیریت مصرف برق صنایع

علاوه بر واحدهای خرد صنعتی کشور، از ۸ درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، ۴۹ هزار ۵۵۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت ۱۱ ظهر تا ۹ شب به مدت ۱۰ ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آن‌ها در ۳ ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع ۸۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت: «میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به ۱۲ ساعت در هفته کاهش یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود.»

در این رابطه، سید مصطفی ولی‌پور به عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت: «اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقا به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تامین انرژی به صفر رسیده است.»

*برق صنایع و بخش خانگی چگونه تامین شد؟

با توجه به آمار ارائه شده شرایط تامین برق صنایع کشور در سال جاری بهتر از سال گذشته شده و دلیل این مسئله به افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و همچنین صرفه‌جویی ۳۰ درصدی ادارات دولتی در مصرف برق باز می‌گردد.

بر این مبنا، دولت در سال ۱۴۰۱ به خود سخت گرفت تا مردم و صنایع کشور از خاموشی رنج نبرده و چرخ تولید نیز با سرعت در مدار قرار گیرد.

کد خبر 20546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =