۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
سرگیجه بورس با خبرهای برجامی

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه تا زمانی که اخبار دقیقی از برجام مخابره نشود بازاری کم رونق و رو به منفی خواهیم داشت و ابهام در برجام موجب می‌شود که سرمایه‌داران نتوانند در خصوص سرمایه‌گذاری در سهام دلاری یا ریالی تصمیم‌گیری کنند.

اشکان چهره‌نگار، عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا با اشاره به اینکه همواره ابهام و عدم اطمینان از آینده به نفع بازارسرمایه نیست به بیداربورس گفت: در نیمه دوم سال گذشته نیز ابهام را تجربه کردیم و در آن دوره همه منتظر مشخص شدن برجام بودن اما اتفاق خاصی نیفتاد و شاهد این بودیم که بازار هر روز به روند نزولی خود ادامه دهد.

*تاثیر دو روزه اخبار برجامی بر بورس

وی افزود: از هفته گذشته مخابره شدن اخبار مثبت برجامی توانست تحرکاتی را در بازار به وجود بیاورد با این حال تازمانی که خبر قطعی نیاید این قبیل اخبار حدودا یک الی دو روز می‌توانند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشند در نتیجه تا زمانی که تکلیف برجام به طور کامل مشخص نشود شاهد بازاری کم رونق و روبه منفی هستیم.

او با بیان اینکه امروز علی‌رغم افزایش قیمت دلار اقبالی در سهم‌های دلار محور به وجود نیامد، تصریح کرد:به دلیل اینکه برجام می‌تواند بر متغیرهای اقتصادی تاثیرات متفاوتی بگذارد تا زمانی که مشخص نشود بخش تقاضا نمی‌تواند تصمیم بگیرد که به سمت سهام برجامی میل کند یا دلاری.  

چهره‌نگار ادامه داد: با توجه به مورد ذکر شده سمت تقاضا در بازار فعال نیست و به عبارتی جود ندارد اما سمت عرضه همیشه هست و با حجم و ارزش معاملات پایین میتواند اکثر سهام بازار را به سمت منفی سوق دهد.

عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا، در خصوص دلارنیمایی بیان کرد: در واقع شرکت‌های صادرات محور در سامانه نیما ارزشان را به فروش میرسانند وقیمت دلار نیما ناشی از عرضه و تقاضا عموم مردم جامعه نیست بنابراین می‌توان گفت که مقداری از هیجانات بازار ارز دور است.

*چرا دلار نیمایی کاهش نیافت؟

وی ادامه داد: در هفته‌ی اخیر و همچنین هفته گذشته شاهد این موضوع بودیم که با وجود اخبار مثبت برجام نرخ ارز نیما کاهش نداشت و این موضوع برگفته از دو دلیل است یک اینکه هنوز اطمینان از حصول برجام و افت قیمت دلار ناشی از آن وجود ندارد و دلیل دیگر اینکه اقتصاد ما نرخ پایین‌تری را برای دلار متصور نیست.

او با اشاره به اینکه احتمال وقوع برجام پایین نیست، اظهار کرد: درصورتی که برجام نهایی شود قیمت دلار نهایتا ۲۸ الی ۲۹ هزارتومان خواهد بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =