تضاد چشم انداز کوتاه مدت سنگ آهن با خوش بینی های بلند مدت

بازار سنگ آهن بازاری است که در آن چشم انداز کوتاه مدت نسبت به دیدگاه بلندمدت بیشتر روندی نزولی به خود می گیرد که ممکن است به نوسانات قیمت این ماده اولیه فولادسازی بیشتر دامن بزند. چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت این کامودیتی هر دو توسط چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان و خریدار حدود ۷۰ درصد بازار جهانی سنگ‌آهن، هدایت می‌شود.

به گزارش بیداربورس به نقل از فولاد ایران، مشکلی که در مورد چین در حال حاضر وجود دارد این است که بسته به بازه زمانی انتخاب شده، می توان نسبت به چشم انداز اقتصادی آن هم خوش بین و هم بدبین بود.

شرکت معدنی بی اچ پی از جمله امیدواران به چشم انداز بلند مدت مثبت اقتصادی چین است. بی اچ پی امیدوار است چین به عنوان منبع ثبات برای تقاضای سنگ آهن در سال پیش رو ظاهر شود و سیاست های حمایتی به تدریج اجرا می شوند. برای آن که این خوش بینی به سرانجام برسد چندین رویداد باید رخ دهد از جمله موفقیت بسته های محرک اقصادی چین و اجرای به موقع آن ها، محدود شدن قرنطینه های کرونایی در سراسر چین و کاهش سرعت رکود اقتصادی دنیا که انقباض پولی را محدود می‌کند. همه اینها واقعاً ممکن است، اما نکته اینجاست که تضمین شده نیست.

تحلیلگران انتظار دارند واردات سنگ آهن به چین در آگوست نسبت به جولای افزایش یابد و از ۹۱.۲۴ میلیون تن به حدود ۱۰۰ میلیون تن یا بیشتر برسد. اما داده های گمرک نشان می دهد که در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲ واردات سنگ آهن چین ۶۲۶.۸ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۴ درصد کاهش داشته است. این کاهش با میزان تولید این مدت فولاد چین نیز مطابقت دارد.

تولید فولاد ممکن است در کوتاه مدت تحت فشار بیشتری قرار گیرد زیرا چین با موج گرما دست و پنجه نرم می کند که باعث کمبود برق شده و مقامات را مجبور به اعمال قطعی های برق کرده است.

می توان گفت که بازار جهانی سنگ آهن بین این واقعیت ها گیر افتاده است که تولید فولاد چین ضعیف است، آمار اقتصادی مطلوب نیست و هزینه تامین انرژی بالاست و موجودی بازار فولاد نیز صعودی است و این انتظار که در ادامه سال ۲۰۲۲ و سال آینده همه این فاکتور ها کمرنگ می شوند چون تقاضا صعودی خواهد بود. اما باید به این نکته توجه داشت که نگه داشتن سنگ آهن بالای ۱۰۰ دلار در تن به شواهدی واقعی تر هم نیاز دارد.

کد خبر 20681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =