صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا محدودتر می‌شود

عرضه نفت و گاز به اروپا به خاطر آسیب‌دیدگی خط لوله ارسال نفت قزاقستان از طریق روسیه، محدودتر شده و قیمت انرژی در این قاره را بالاتر برده است.

به‌گزارش بیدار بورس به نقل از رویترز، آسیب‌دیدگی سیستم خط لوله‌ای که نفت قزاقستان را از طریق روسیه به اروپا می‌رساند، عرضه انرژی به این قاره را محدودتر می‌کند و نگرانی در مورد کاهش بیشتر عرضه گاز را افزایش می‌دهد.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین به عنوان اپراتور این خط لوله حدود ۱ درصد از عرضه نفت در دنیا را برعهده دارد و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن شرکت خط لوله ترانسنفت روسیه است. این کنسرسیوم اعلام کرد صادرات در ۲ جایگاه از ۳ جایگاه پایانه دریای سیاه متوقف‌شده است.

غرب روسیه را متهم به محدود کردن عرضه انرژی جهت افزایش قیمت به تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور به‌خاطر حمله به اوکراین می‌کند. اما روسیه ضمن رد این ادعا مشکلات فنی را دلیل کاهش عرضه گاز اعلام کرده‌است.

عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا ۷۵ درصد از ابتدای سال جاری میلادی کاهش‌یافته است. شرکت گازپروم روسیه در روز جمعه اعلام کرد عرضه گاز از خط لوله نورد استریم ۱ به مدت ۳ روز از پایان ماه اوت متوقف می‌شود. این خط لوله از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد.

توقف تولید در میادین گازی نروژ و انگلیس بر نگرانی‌ها افزوده و باعث افزایش بیشتر قیمت گاز در روز دوشنبه شده‌است.

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرد می‌تواند با همراهی سیستم خط لوله گاز لهستان، گاز روسیه را به اروپا رسانده و توقف تولید از خط لوله نورد استریم را جبران کند.

کنسرسیوم خط لوله کاسپین اعلام کرد مجبور است بارگیری از جایگاه‌های SPM-۱ و SPM-۲ را به‌خاطر آسیب‌دیدگی تجهیزات زیر دریا متوقف کند. بارگیری تنها در جایگاه SPM-۳ صورت می‌گیرد.

این سیستم خط لوله یک مسیر اصلی صادراتی برای رساندن نفت خام قزاقستان به بازارهای بین‌المللی است و بسیاری از کشورها برای حفظ امنیت انرژی خود به آن نیاز دارند.

کد خبر 20705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =