معاملات خودرو در جاده شفافیت و رقابت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به معنای ایجاد شفافیت در مبادلات این صنعت و کشف قیمت براساس نظر بازار و عرضه و تقاضاست که در این رویه، انتظار فعالان بازار، صنعت، تولید کننده و مصرف کننده منعکس شده باشد و تجربه اثبات کرده است قیمتی که از دل عرضه و تقاضا حاصل می شود، بهترین، معقول ترین و سالم ترین شیوه است.

به گزارش بیداربورس امیرعلی امیر باقری به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در خصوص بازار خودرو چند نکته حائز اهمیت است که مهم ترین نکته، اختلاف قیمت و شکاف قیمتی بین قیمت بازار و کارخانه است که عمدتا این سود به جیب دلالان می رفت و به دلیل نبود شفافیتی همانند سازوکار بورس، همواره ابهام هایی در خصوص روند معاملات و تخصیص خودروها وجود داشت. لذا سهامداران شرکت های خودروسازی همیشه به این امر معترض بوده و معتقد بودند سودی که فقط باید به کارخانه و جیب سهامدار برگردد و در تولید سرمایه گذاری و صرف توسعه محصول شود، عمدتا به جیب دلال ها و واسطه ها سرازیر می شود.

معاملات خودرو در جاده شفافیت و رقابت

وی ادامه داد: در این بین راهکار معقول و شفاف، عرضه خودرو در بورس کالا بود چرا که عمدتا بورس فضایی برای کشف قیمت منصفانه همراه با شفافیت و کارایی است و تمامی این سه عنصر حلقه های مفقوده شبکه توزیع با شرایط حاضر در بازار خودرو هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت رقابتی و قیمتی که بازار تعیین می کند و انتظار فعالان بازار، صنعت، تولید کننده و مصرف کننده در آن منعکس شده باشد، بهترین شیوه خواهد بود که هم حقوق مصرف کننده و هم تولید کننده و سهامدار در آن رعایت شده و خیل عظیمی از اعتراضات را از بین می برد.

امیرباقری یادآور شد: در خصوص کالاهای مشابه هم شاهد بودیم که قبل از ورود آن ها به بورس کالا، فضای دلالی و رانت در آنها وجود داشت اما بعد از ورودشان به تابلوی بورس این فضا از رانت پاک شد و سودی که به جیب دلالان و واسطه ها می رفت به بدنه کارخانه و تولید بازگشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تجربه جهانی هم نشان می دهد که زنجیره تامین در کالاهای اساسی به این نتیجه رسیده که بهترین مسیر توزیع از بازار می گذرد و «اقتصاد بازار» اقتصادی است که بر تمام قیمت گذاری های دستوری خود را غالب خواهد کرد و چه بهتر که شرکت ها و نهادهای قیمت گذار از همان ابتدا به اقتصاد بازار روی بیاورند و به جای مقابله، با آن همراه شوند، سیاست گذاری کنند و بتوانند از فرصت های لازم استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر خودرو در حجم و تیتراژ بالا در بورس عرضه شود تعادل قیمتی را به این فضا برمی گرداند و از طرفی با کمرنگ کردن فضای سرمایه گذاری و بازگشت دیدگاه مصرفی به جای دیگاه سرمایه گذاری به خودرو، فرصت سفته بازی از افرادی که بدون هیچ گونه زحمتی از فاصله قیمت های کارخانه و آزاد سودهای بالا به جیب می زدند، کنار می رود و معاملات بازار خودرو از یک فضای دلالی و کسب سود بدون ریسک به فضای سرمایه گذاری حساب شده و معقول و اقتصادی هدایت می شود.

منبع: کالا خبر
کد خبر 20711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =