سبد متنوع ارزی صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌ها

معاون بانکی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه براساس قرارداد مانایی، پرداخت تسهیلات صندوق صرفا ارزی نیست، گفت: محاسبه تسهیلات در قرارداد مانایی به صورت ارزی و مبادلات تسهیلات به صورت ریالی بوده و آثار نوسانات نرخ برعهده مشتری خواهد بود.

به گزارش بیدار بورس، میر محمد صادقی عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در مراسم معرفی قراردادهای مانایی با بیان اینکه هم اکنون بخشی از اعتبار طرحهای بزرگ به صورت ارزی و بخشی ریالی تامین می شود، گفت: به طور معمول خرید تجهیزات از محل تسهیلات ارزی و بخشی نیز نیازمند تسهیلات ریالی در کشور است که تبدیل ارز به ریال و تامین منابع ریالی پروژه از چالش های تولید کنندگان است که این موضوع در قراردادهای مانایی دیده شده است.

وی با بیان اینکه صندوق در شیوه جدید قرارداد مانایی صرفا ارزی نبوده و سبد کاملی از ارزها است، گفت: به منظور جلوگیری از تبدیل ارز صندوق به ریال، ضمن تأمین تسهیلات ارزی و ریالی متقاضیان، فرآیند تأمین مالی از محل قراردادهای عاملیت به شیوه مانایی در صندوق توسعه ملی طراحی شده است.

میرمحمدصادقی، تصریح کرد: محاسبه تسهیلات در قرارداد مانایی به صورت ارزی و مبادلات تسهیلات به صورت ریالی بوده به طوری که آثار نوسانات نرخ ارز بر عهده مشتری خواهد بود.

وی در ادامه  با بیان اینکه این طرح از فردا یکم شهریور ماه در بانک‌ها قابل اجرا است، افزود: شیوه پرداخت و بازپرداخت تسهیلات در قرارداد ارزی به صورت ارزی خواهد بود اما در قرارداد مانایی به صورت ریال مانا و  یا  ریال مانا/ ارزی خواهد بود.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، جلوگیری از تبدیل ارز به ریال در داخل کشور، کاهش فشار بر روی بانک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌ها، تأمین همزمان ارز و ریال، حفظ ارزش منابع صندوق توسعه ملی، کمک به تولید ملی و اشتغالزایی را از پیامدهای مثبت اجرای قراردادهای مانایی عنوان کرد.

صندوق توسعه ملی؛ بانک مرکزی دوم است

اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی در نشست معرفی قراردادهای مانایی با اشاره به تجربه حساب ذخیره ارزی و ادامه آن درصندوق توسعه ملی طی سالهای ۸۹ تا ۹۹ افزود: با وجود به ثمر رسیدن بسیاری از طرح‌های ارزی، دیده می‌شود بنا بر تجربه‌ی حساب ذخیره ارزی، بسیاری از فعالان اقتصادی، به دنبال تبدیل نرخ ارز به ۴۲۰۰ و در نهایت عدم پرداخت آن بودند که به تبع برخورد تند و جدی صندوق در یکسال اخیر، روند پرداخت مطالبات صندوق توسعه ملی بهبود یافته است.

قائم مقام بانک‌مرکزی با تاکید براین نکته مهم که نباید اجازه دهیم ارز صندوق تبدیل به ریال شود، تأکید کرد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی برای آینده برنامه دارد که مشکلات گذشته ایجاد نشود و براین اساس قراردادهای مانایی را مطرح کرده است.

ابوالحسنی، صندوق توسعه ملی را بانک مرکزی دوم عنوان و تصریح کرد: هویت اساسی صندوق توسعه ملی ارزی است و ریال به صورت استثناء استفاده شده است.

وی بانک‌ها و مشتریان را طرف های اصلی صندوق دانست و گفت: چنانچه از ابتدا همه چیز شفاف بوده و طبق یک قرارداد روشن به مشتری ارز پرداخت شود و مشتری نیز با در نظر گرفتن کلیه مسائل فنی و توجیهی طرح اقدام به دریافت تسهیلات کند به طور حتم هیچ کدام با مشکل مواجه نخواهند شد اما چنانچه مشتری به درستی توجیه نشود؛ بانک در مقابل صندوق قرار می‌گیرد.

وی در خصوص تسهیلات پرداخت شده‌ی ارزی نیز تصریح کرد: هر ارزی که به ریال تبدیل شود تأثیر مستقیم بر پایه پولی و نقدینگی خواهد داشت اما بحث ما بازگشت وام‌های ارزی به صورت ارزی است.

ریال مانا فقط برای صندوق قابلیت اجرا دارد

قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه ریال مانا فقط برای صندوق به لحاظ حاکمیتی قابلیت اجرا داشته و در جای دیگری نباید باب شود، گفت: ممکن است بانکی بگوید من هم به مشتری معادل نرخ ارز، ریال پرداخت می‌کنم که این امر می‌تواند اثرات مخربی داشته و گویی دلار حاکم شده است.  این موضوع به طور استثنا برای صندوق توسعه ملی است چرا که این صندوق ماهیت ارزی دارد.

ابوالحسنی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم ارز صندوق تبدیل به ریال شود، گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی برای آینده برنامه دارد که مشکلات گذشته ایجاد نشود و براین اساس قراردادهای مانایی را مطرح کرده است.

قائم مقام بانک مرکزی با توجه به ماهیت صندوق توسعه ملی که ارزی می باشد، گفت: قراردادهای مانایی راه حلی است برای اینکه مطالبات غیرجاری کاهش پیدا کند و منابع نیز در هرصورت ارزی برگشت داده شود؛ وی ادامه داد که این روش تأمین مالی برای آینده صندوق و همچنین برای کشور  بسیار مفید است؛ اگر بانک‌ها بتوانند مشتریان را آگاه و مسائل را به طور شفاف تبیین کنند منافع آن بیشتر خواهد بود.

لزوم تثبیت سیاست ارزی در بانک مرکزی

ابوالحسنی، با تأکید بر تثبیت سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی توضیح داد: چند نرخی بودن ارز موجب رانت می‌شود، بنابراین چنانچه سیاست ارزی را تثبیت کنیم فعالان اقتصادی نیز ازپذیرش موضوع جدید هراس نداشته و راحت تر می توانند تصمیم گیری کنند.

کد خبر 20721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =