۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
برجام سیاسی است نه اقتصادی!

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه برجام فعلی با برجامی که در گذشته بوده متفاوت است و مانند آن اعتبار ندارد و توافقی که قرار است صورت بگیرد توافقی سیاسی است نه اقتصادی.

حسین غیاثی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بورس بیان کرد: مدتی است که گروه خودرو، بانک و حمل ونقل به خاطر مسائل برجام مورد توجه قرار گرفتند و در نتیجه رشد داشته‌اند و به عبارتی در بازار این روزها بیشتر معاملات بر روی همین صنایع در حال انجام است و دلیلش توافقات است. 

وی ادامه داد: بازار این روزها بر صنایعی که دارای پتانسیل است برای رشد تمرکز میکند.

عدم جذابیت نقدینگی را از بازار بود

او در خصوص علت خروج پول از بازار در مرداد ماه بیان کرد: عدم جذابیت بورس نسبت به بازارهای موازی را می‌توان از دلایل خروج پول دانست چرا که بازار به جای سود در ماه‌های گذشته ضرر کرده است درصورتی که در دوسال اخیر ملک رشد ۷۰ درصدی داشته و دلار و طلا نیز کاهشی نداشته‌اند. 

غیاثی در تشریح روند بازارسرمایه در شهریورماه تصریح کرد: در شهریور بازار به دلیل عدم اعتماد و کمبود نقدینگی روند خاصی نخواهد داشت و بازار بیشتر به صنایع پرپتانسیل و تک سهم‌هایی که افزایش سرمایه یا سودآوری داشته باشند توجه خواهد کرد.  

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در شهریورماه ممکن است خروج پول داشته باشیم اما انتظار می‌رود که کمتر از مردادماه باشهد چراکه تقریبا ۶ ماه از سال گذشته و شرکت‌ها از میزان ابهاماتشان کاسته شده است.

دلار زیر ۲۶ هزار تومان نمی‌آید

وی در خصوص روند دلار بعد از حصول برجام گفت: برجام کنونی مانند برجام گذشته اعتبار ندارد و توافقی که قرار است صورت بگیرد توافقی سیاسی است نه اقتصادی، بنابراین دلار واکنش خاصی نشان نخواهد داد و حتی اگر واکنشی هم نشان دهد کوتاه مدت خواهد بود. 

به عقیده او اینکه دلار کمتر از ۲۷ هزار تومان نخواهد شد دلایلی دارد که هزینه‌های مالی دولت یکی از عوامل آن محسوب می‌شود چرا که درآمد دولت به صورت دلار است و کاهش قیمت دلار به صلاح دولت نخواهد بود. 

غیاثی در تشریح دلیل دیگر گفت: بودجه یکی دیگر از دلایلی است که اجازه نمی‌دهد دلار به زیر ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان سقوط کند. 

این کارشناس بازارسرمایه درباره چشم‌انداز بورس بعد از احیای برجام اظهار کرد: درصورتی که توافقی صورت گیرد بورس نیاز به زمان دارد چرا که این روزها با کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کند بعد از آن تک‌سهم‌هایی در بازار هستند که پتانسیل رشد دارند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =