ذخایر مس سونگون از ۵ میلیارد تن گذشت

افزایش بیش از یک میلیارد تنی به ذخایر مس سونگون علاوه بر ارتقاء رتبه بین المللی ملی مس در ذخایر و منابع، ظرفیت تولید مولیبدن را بالا برده و فروش شرکت را با رشد همراه می سازد.

به گزارش بیداربورس، معدن مس- مولیبدن پورفیری سونگون، یکی از مهمترین ذخائر مس - مولیبدن داخل و دارنده پروانه بهره‌برداری است که در بازه‌های زمانی مختلف عملیات اکتشافی آن برنامه‌ریزی و اجرا شده است. استفاده از روش‌های نوین اکتشافی و توسعه عملیات حفاری، منجر به افزایش ذخیره این معدن شده است.

براساس حفاری‌ بیش از ۲۸ هزار متر گمانه اکتشافی در مرحله اخیر تا مرداد ماه با هزینه‌ای بالغ بر ۶۶.۷ میلیارد تومان شامل عملیات حفاری، نظارت بر حفاری و آنالیز بیش از ۱۴ هزار نمونه و طبق آخرین الگو سازی و برآورد ذخیره انجام شده در پایان مرداد ماه، میزان منابع زمین‌شناسی معدن مس سونگون از ۴ به ۵ میلیارد تن ارتقاء یافت. برنامه اکتشافات تکمیلی این معدن با طراحی ۵۰ هزار متر گمانه اکتشافی در سال جاری و آینده ادامه خواهد داشت.

منابع زمین شناسی معدن مس سونگون به میزان یک میلیارد تن یعنی معادل ۲۵ درصد افزایش یافته که رقم قابل توجهی برای "فملی" بخصوص در زمینه تامین خوراک طرح های توسعه ای است.

افزوده شدن بیش از یک میلیارد تن به ذخایر مس برکات مالی و اقتصادی عظیمی را برای سهامداران و کشور فراهم می کند. در واقع یک معدن بزرگ به معادن شرکت ملی مس اضافه شده است. این افزایش باعث ارتقاء رتبه بین المللی شرکت در ذخایر و منابع خواهد شد و ارزش های "فملی" بیش از پیش افزایش پیدا می کند. ضمناً ارزش ذخایر ملی مس رشد مناسبی نیز خواهد داشت.

همچنین این ذخایر حاوی حجم قابل توجهی مولیبدن بوده که می تواند ظرفیت تولید این محصول را به طرز چشمگیری بالا برده و فروش ملی مس را با افزایش همراه سازد. جمع فروش ۵ ماهه این شرکت به بیش از ۳۲.۸ هزار میلیارد تومان بالغ شده است. بدین ترتیب فروش شرکت در ۵ ماهه سال جاری به نسبت دوره مشابه سال قبل رشد ۲۶ درصدی داشت.

همچنان کاتد جز محصولات اصلی شرکت است. متوسط نرخ فروش داخلی این محصول در ۵ ماهه بالغ بر ۲۴۹ میلیون تومان و نرخ صادراتی نیز ۲۷۸ میلیون تومان بود. شرکت در فروش این محصول اصلی که بیش از ۹۰ درصد سبد را تشکیل داده، توفیق مطلوبی بدست آورده به طوری که فروش مقداری این محصول به بیش از ۱۱۵ هزار تن رسیده است. در حالی که در ۵ ماهه سال گذشته فروش در سطح ۱۰۷ هزار تن قرار داشت.

بدین ترتیب در فشار تحریم ها ملی مس توانست علاوه بر رشد فروش ریالی با رشد فروش کمی و مقداری نیز همراه شود. "فملی" در عملکرد ۵ ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل فروش بالاتری را به ثبت رساند. عمده دلیل این رشد فروش، علی رغم کاهش LEM،  افزایش فروش مقداری محصولات شرکت بخصوص کاتد است.

ذخایر مس سونگون از ۵ میلیارد تن گذشت

"فملی" برای سال جاری فروش ۷۱ هزار میلیارد تومانی را پیش بینی کرده است. بدین ترتیب در عملکرد ۵ ماهه بالغ بر ۴۶ درصدی بودجه پوشش داده شده و این فروش با تعدیل مثبت و مفروضات سود سازی توسط تحلیل گران با روند صعودی همراه خواهد شد. ملی مس فراتر از انتظار به فروش و به سود سازی دست خواهد یافت. روند فروش و سود خالص شرکت در ۵ سال اخیر بیانگر روند صعودی در عملکرد بوده و انتظار می رود با توجه به اکتشافات و انتظار افزایش تولید در سال های آتی این روند ادامه دار باشد.

ذخایر مس سونگون از ۵ میلیارد تن گذشت

کد خبر 21072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =