سهولت سرمایه گذاری در کامودیتی ها با صندوق های چندکالایی

رسول علی محمدی کارشناس بازارهای کالایی معتقد است معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی راه را برای توسعه ابزارهای مالی بورس کالا هموار کرده به طوریکه با ورود دارایی های جدید به معاملات گواهی سپرده کالایی و راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصولات، شاهد توسعه صندوق های چند کالایی و سهولت و جذابیت سرمایه گذاری در بازار کالاها خواهیم بود.

به گزارش بیداربورس علی محمدی ضمن اشاره به معافیت گواهی سپرده کالایی از مالیات بر ارزش افزوده گفت: این اقدام قطعا سبب خواهد شد کالاهای بیشتری را در قالب گواهی سپرده کالایی و همینطور ابزارهای مشتقه داشته باشیم.

وی افزود: لذا بنا به تصمیم اتخاذ شده معاملات ثانویه این محصولات تا زمان تحویل، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و این امر می تواند راه را برای توسعه ابزارهای مشتقه باز کند. 

علی محمدی با اشاره به اخذ مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی در بورس کالا، گفت: در صندوق های مبتنی بر کالا، سرمایه گذاران می توانند در سپرده های کالایی مشارکت داشته باشند لذا راه اندازی صندوق های چند کالایی می تواند به پرتفو سرمایه گذاران تنوع ببخشد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر کالایی نمودار قیمتی و واکنش های قیمتی خاص خود را نسبت به اتفاقات پیرامون و اخبار مرتبط دارد لذا صندوق های چند کالایی ریسک صندوق و سرمایه گذاران را پایین می آورد. در این صندوق ها دست مدیران برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کالایی بازتر خواهد بود و لذا این ابزار نه تنها برای خود صندوق ها بلکه برای سرمایه گذاران قطعا تنوع سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد؛  از این رو صندوق های چند کالایی، جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران خواهند داشت و هر چه تنوع و جذابیت بیشتر باشد حتما استقبال از این ابزارها افزایش می یابد و به رونق بازار کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار کالایی با تاکید بر این نکته که مهم ترین کارکرد صندوق های کالایی، کاهش ریسک و پوشش سلایق مختلف سرمایه گذاری است، تصریح کرد: در این راستا ضروری است با همکاری بورس کالا و فعالان کامودیتی ها در بخش های مختلف، دارایی های جدید به بازار گواهی سپرده کالایی وارد شوند تا خیلی سریع شاهد رونق صندوق های چند کالایی باشیم.

به گفته علی محمدی، بدون شک تعمیق بازار در دستور کار بورس کالا است به طوریکه پس از آغاز به کار صندوق های چند کالایی بر پایه گواهی های سپرده، ابزارهای مشتقه نیز بر پایه دارایی های جدید راه اندازی می شود تا سبدی جذاب در بخش کامودیتی ها در برابر سرمایه گذاران قرار گیرد.  

وی تاکید کرد: باید قراردادهای آتی، اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی جدید تعریف و در بستر معاملات بورس کالا روانه بازار کنیم. این تنوع بخشی می تواند عامل جذابیت برای صندوق های چند کالایی باشد لذا برای اینکه از مزیت صندوق های چند کالایی استفاده کنیم قبل از آن باید در بخش بازار گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه و همینطور کالاهایی که می توانیم در این ابزارهای مشتقه تعریف نماییم تنوع ایجاد کنیم.

کد خبر 21099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =