ناشران میتوانند از دولت شکایت کنند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دخالت های دولت در اقتصاد ایران به شدت زیاد است و این موضوع موجب شده است تا زیان هایی به ناشران زده شود که غیر قابل جبران است. دولت با قیمت گذاری دستوری و همچنین نرخ گذاری مواد اولیه حاشیه سود شرکت های بورسی را کاهش داده است و حتی در برخی مواقع آن ها را با زیان روبه رو کرده است.

باقرخادمی، مدیر سرمایه گذاری فارابی، در گفتگو با بیداربورس گفت: دست ناشرای برای اعتراض به ضرر هایی که دولت به شرکت ها می زند بسته است و نمی توانند از دولت شکایت کنند، زیرا که اقتصاد کشور ما دستوری است و تا زمانی که اقتصاد دستوری باشد، فساد در آن کشور را افزایش خواهد داد و در کشوری که فساد زیاد باشد در نهایت این سهام دار است که بیش از همه ضرر خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرایط کشور به گونه ای است که نمی توان راهی را یافت که بتوان از دولت شکایت کرد و یا اعتراض خود را نسبت به سیاست های غلط دولت در تولید و صنعت اعتراض کرد.
خادمی با اشاره به این که در قانون ماده ۹۹ اصل ۴۴ قانون اساسی داریم که در این قانون ذکر شده است که اگر دولت با اقدامات خود به ناشران ضرر و زیانی وارد کند، مدیران شرکت می توانند از دولت شکایت کنند و درخواست جبران ضرر را از دولت داشته باشند، گفت: اما این قانون در عمل اجرایی نشده است و نخواهد شد، زیرا همان طور که بیان کرده ام اقتصاد دستوری مانع از اعتراض ناشران به دولت شده است.
این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: بیش از ۵۰ درصد بازار سرمایه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم مدیرعامل و هیئت مدیره توسط دولت انتخاب می شود و مدیری که از دل دولت بیرون آمده است به هیچ وجه از خود دولت شکایت نمی کند، زیرا که جایگاه خود را از دست خواهد داد. البته این مدیران به صورت سیاسی منصوب می شوند و دانش و تجربه لازم برای مسئولیتی که پذیرفته اند ندارند. درنتیجه این مدیران یک زنگ خطر برای بازار سرمایه به حساب می آیند.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =