میزان بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی

بر اساس آمار پولی و بانکی منتشره از سوی بانک مرکزی تا پایان تیرماه سال جاری، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها و دولت به‌ترتیب ۱۷۶.۲ هزار میلیارد تومان و ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است که بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به تیرماه سال قبل، ۷.۱ درصد کم شده است.

 به گزارش بیداربورس، بانک مرکزی با انتشار گزیده آمارهای اقتصادی در پایان تیر ماه امسال، حجم نقدینگی را ۵۲۵۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد که حاکی از رشد ۳۷.۴ درصدی نقدینگی نسبت به پایان تیر ماه سال گذشته است. این در حالی است که این شاخص نسبت به اسفندماه سال گذشته معادل ۸.۶ درصد رشد داشته است.

ضریب فزاینده نقدینگی در پایان تیرماه امسال ۸.۰۴۰ بوده که ۸.۹ درصد نسبت به تیر ماه سال گذشته افزایش داشته است. البته، این شاخص نسبت به پایان سال گذشته ۰.۵ درصد زیاد شده است.

بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی

میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان تیر ماه به ۷۲۸ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۱۰.۵ درصدی در این سال است. البته، میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در این مدت نسبت به پایان سال قبل، ۰.۴ درصد کم شده است.

همچنین، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۱.۵ درصد رشد نسبت به تیر سال قبل به ۲۰۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها با ۴۹.۳ درصد رشد به ۱۷۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. البته، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به پایان سال قبل، معادل ۲۰.۵ درصد زیاد شده است.

در این بین، بدهی دولت به بانک مرکزی تا پایان تیر ماه امسال معادل ۱۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به مدت زمان مسابه سال قبل ۷.۱ درصد کم شده است. همچنین، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در تیر ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته ۱۴.۶ درصد زیاد شده است.

اوضاع دارایی‌های خارجی بانک‌ها و موسسات اعتباری

این گزارش حاکی است، میزان دارایی‌های خارجی در این بخش با ۲۲ درصد رشد نسبت به پایان تیر سال قبل همراه بوده و به ۱۶۵۴.۳ هزار میلیارد تومان رسید. حجم اسکناس و مسکوک نیز با ۳.۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۹۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۲۷.۳ درصد افزایش نسبت به تیر سال گذشته به ۵۵۵.۱ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین، بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان تیر سال گذشته با ۴۹.۳ درصد افزایش به ۱۷۶.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 بدهی‌ ۵۰ هزار میلیاردی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی

میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در پایان تیر ماه سال قبل، معادل ۲۳۸.۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۱.۹ درصد رشد نشان می‌دهد. سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۱۳۳.۱ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۶.۶ درصد افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۲۰۲۰.۱ هزار میلیارد تومان  بوده که به نسبت تیر سال گذشته دارای ۶۲.۵ درصد رشد است و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان  تیر امسال به ۴۹.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک‌های تخصصی چقدر به بانک مرکزی بدهکارند؟

براساس این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان تیر امسال معادل ۳۹۷.۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۹.۲ درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۵۸۴.۴ هزار میلیارد تومان است که ۲۹.۵ درصد رشد دارد.

همچنین میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۵۱.۴ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۰.۷ درصد نسبت به پایان تیر ماه سال گذشته افزایش داشته است.

میزان بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی/ کاهش ۷.۱ درصدی بدهی دولت

کد خبر 21130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =