فاصله ۳.۵ میلیارد دلاری تا تأمین ارز بدون نفت

وزیر صنعت وضعیت تولید و صادرات را مطلوب دانست و گفت: صادرات غیرنفتی سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشت و فقط ۳.۵ میلیارد دلار دیگر با عدم اثر نفت در تأمین ارزی فاصله دارد.

به گزارش بیداربورس، رضا فاطمی امین در نشست با فعالان اقتصادی استان یزد گفت: وضعیت تولیدی در سطح کلان مناسب است و در ۴ ماه سال جاری اکثر محصولات تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود: وضعیت صادرات نیز بسیار مطلوب است. صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بالغ بر ۳۸ درصد افزایش داشت و فقط ۳.۵ میلیارد دلار دیگر با عدم اثر نفت در تأمین ارزی فاصله دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: با درخواست‌ها و دغدغه فعالان اقتصادی در زمینه تأمین مواد اولیه در صنایع نساجی و پتروشیمی در صنعت پتروشیمی سرمایه‌ گذاری بسیاری شد اما در بخش‌هایی که ارزش افزوده بیشتری داشتند کمتر سرمایه‌گذاری شد که برای آن راه‌حل‌های بلند و کوتاه‌مدت نیاز است. سال گذشته در حوزه فولاد سهمیه‌ بندی بود. زیرا ۱۰ میلیون تن مصرف فولاد بود اما ۴ میلیون تن ورق تولید می‌شد که توسط دولت برای این موضوع راهکارهای متنوعی اندیشیده شد.

فاطمی امین عنوان کرد: ۱۰۴ شهر ایران هیچ صنعت فعالی ندارند و متأسفانه توازن سرمایه‌گذاری در پول و در حوزه جغرافیایی نیست. در شهرهایی که فرصت‌های شغلی بسیار ایجاد شده مثل اشتهارد، اردکان، ساوه، کارگر نیست و شهرهایی وجود دارد که به‌شدت عقب‌مانده و ایجاد حداقل یک صنعت در هر کدام از این ۱۰۴ شهر در برنامه است.

وی یکی از مهمترین زیرساخت‌های مقابله با قاچاق را اطلاعات دانست و ادامه داد: در حوزه لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و پوشاک کار ویژه‌ای آغاز شد و اقدام دولت در لوازم یدکی خودرو که ۳۰ درصد آن قاچاقی است با تلاش مردم ۱۳۰ هزار نوع قطعه یدکی شناسنامه‌دار شد و ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری دریافت کرد.

کد خبر 21144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =