تصمیم‌گیری دشوار اوپک پلاس در شرایط بی‌ثباتی بازار نفت

ائتلاف اوپک پلاس به‌خاطر کاهش قیمت نفت، پایین آمدن تقاضا در چین به دنبال وضع محدودیت‌های کرونایی و احتمال بازگشت نفت ایران در شرایط دشواری برای تصمیم‌گیری در مورد سطح تولید در اجلاس روز دوشنبه قرار گرفته است.

به گزارش بیداربورس به نقل از بلومبرگ، ائتلاف اوپک پلاس در یک شرایط ناآشنا قرار گرفته‌است. این ائتلاف طی دوساله گذشته به‌تدریج تولید نفت خود را به سطح قبل‌از بحران کرونا بازگردانده اما در حال حاضر با یک بازار کاملاً متفاوت روبرو است. این ائتلاف طی چند ماه گذشته تحت فشار مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا از جمله آمریکا برای افزایش عرضه جهت کاهش تورم بوده‌ و حالا نگرانی‌ها درمورد رکود اقتصاد دنیا جای آن را گرفته‌است.

شرایط به‌وجودآمده از جمله کاهش بیش‌از ۲۰ درصد از قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه ژوئن، عربستان را به فکر لزوم کاهش تولید انداخت.

انتظار می‌رود ائتلاف اوپک پلاس در مواجهه با این شرایط سطح تولید خود را در اجلاس روز دوشنبه ثابت نگه دارد، اما نمایندگان این ائتلاف اعلام کرده‌اند به‌خاطر بی‌ثباتی‌های اقتصادی ناشی از اطلاعات ضدونقیض در مورد تقاضا و رکود، گزینه‌های مختلفی برروی میز قرار دارد.

اتفاقات بسیاری از زمان اجلاس قبلی اوپک پلاس در ماه گذشته، افتاده است. قیمت نفت کاهش‌یافته و منفعت عربستان و شرکایش را به خطر انداخته‌است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا محدودیت‌های اقتصادی اعمال کرده و آمریکا در آستانه رکود اقتصاد قرار دارد. دراین‌بین، احیای قرارداد اتمی برجام احتمال بازگشت نفت ایران به بازار را افزایش داده‌است.

بی‌ثباتی‌های به‌وجودآمده در قیمت نفت در اثر این شرایط باعث شد عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان، ماه گذشته اعلام کند قیمت نفت از واقعیت عرضه و تقاضا فاصله گرفته‌است و محدودیت‌های جدید تولید می‌تواند بهترین ابزار برای بازگرداندن ثبات باشد. این پیغام مورد حمایت اعضای ائتلاف اوپک پلاس قرار گرفته‌است.

وزیر انرژی عربستان تاکید کرد ائتلاف اوپک پلاس ابزار لازم برای مقابله با این چالش‌ها را دارد.

قیمت نفت خام برنت به حدود ۹۴ دلار در هر بشکه رسیده یعنی ۲۴ درصد کاهش طی کمتر از ۳ ماه.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند اوپک پلاس در اجلاس روز دوشنبه سطح تولید را برای ماه اکتبر ثابت نگه می‌دارد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ انرژی پیش‌بینی می‌کنند برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی در چین تقاضا را افزایش داده و باعث کمبود نفت در بازارهای جهانی می‌شود.

انتظار می‌رود عرضه نفت اوپک پلاس در ماه‌های آینده به‌دنبال اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اروپا علیه روسیه از اوایل دسامبر، محدود شود و ناآرامی در اعضای دیگر این ائتلاف مانند عراق و لیبی هم عرضه نفت را بیش‌از پیش بی‌ثبات کند.

دبیرکل جدید اوپک هم عقیده دارد افزایش تقاضا به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، بازار نفت را با کمبود عرضه مواجه می‌کند.

کاهش تولید نفت از سوی ائتلاف اوپک پلاس یک حرکت حساس سیاسی هم خواهد بود. رئیس‌جمهور آمریکا اعتبار خود را در ماه ژوئن با دیدار از عربستان و تقاضا از این کشور برای افزایش تولید به خطر انداخت. اما ائتلاف اوپک پلاس تنها ۱۰۰ هزار بشکه افزایش تولید را برای ماه سپتامبر در نظر گرفت. بنابراین کاهش بیشتر تولید رابطه بین ریاض و واشنگتن را بیش‌از پیش تیره و تار می‌کند.

یکی دیگر از منابع بی‌ثباتی در بازار نفت، ایران و مذاکرات اتمی برجام برای برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور است. امضای این قرارداد روزانه بیش‌از ۱ میلیون بشکه نفت را به بازارهای دنیا بازمی‌گرداند.

کد خبر 21153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =