واردات خودروهای فرانسوی کلید خورد

با وجود انتقادهای زیاد به آیین‌نامه واردات خودرو، به نظر می‌رسد خودروسازان که از مدت‌ها پیش دست به کار شده‌اند، اولین سری از خودروهای خارجی را (طبق آیین‌نامه جدید) وارد خواهند کرد.

به گزارش بیدار بورس،  همین چندی پیش بود که مدیرعامل سایپا از مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو خبر داد. محمدعلی تیموری حالا نیز تاکید کرده واردات برخی خودروهای فرانسوی در مرحله نهایی شدن است. آن‌طور که وی عنوان کرده، «چون ۴۹درصد از سهام رنوپارس متعلق به سایپاست، وظیفه واردات از این برند نیز بر عهده این شرکت (سایپا) است». تیموری با بیان اینکه مذاکرات برای واردات خودروهای اقتصادی با برند رنو رو به پایان است، تاکید کرده «خودروهایی مانند مگان ۲۰۲۲ و ساندرو از جمله محصولاتی هستند که مذاکرات برای واردات آنها توسط سایپا مراحل پایانی خود را می‌گذراند.»

وی از خودرویی دیگر نیز به عنوان گزینه وارداتی سایپا نام برده که به نظر می‌رسد محصولی متعلق به سیتروئن فرانسه است. به گفته تیموری، زیرساخت‌های تولید خودرو HRC۳ در کشور تا ۷۰درصد وجود دارد. ضمن آنکه سایپا در حال مذاکره برای واردات این محصول است. مدیرعامل سایپا البته صحبت از واردات خودروهای چینی نیز به میان آورده و گفته ثبت سفارش دو مدل چانگان در حال نهایی شدن است.

طبق آنچه از اظهارات مدیرعامل سایپا برمی‌آید، به احتمال فراوان این شرکت اولین واردکننده خودرو به کشور در دور جدید واردات خواهد بود و در مرحله نخست نیز مدل‌های فرانسوی وارد خواهند شد. با این حساب، همان‌طور که در دوران برجام فرانسوی‌ها گزینه نخست همکاری مشترک با خودروسازان کشور بودند، گویا در عرصه واردات نیز بناست در اولویت باشند. البته مطابق با اظهارات مدیرعامل سایپا، فعلا صحبت از واردات محصولاتی از رنو و سیتروئن در میان است. این در حالی است که ایران‌خودرو به عنوان دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز سابقه‌ای طولانی در همکاری مشترک با پژو فرانسه دارد و شاید حالا که صحبت از واردات رنو و سیتروئن است، مدل‌های وارداتی پژو نیز مهمان بازار خودرو کشور شوند.

 البته ایران‌خودرویی‌ها تا به امروز اظهارنظر خاصی در مورد واردات انجام نداده‌اند و مشخص نیست برنامه‌شان در این ماجرا چیست. با این حال اگر ایران‌خودرو نیز با توجه به زیرساخت‌های موجود به سمت واردات محصولات پژو برود، احتمالا خودروهای فرانسوی بخش قابل‌توجهی از سبد خودروهای وارداتی را به خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که اولویت واردات با خودروهای اقتصادی است و باید منتظر ماند و دید آیا رنو، سیتروئن و پژو محصولاتی زیر ۱۰هزار دلار و متناسب با بازار خودروی ایران دارند یا ایران‌خودرو و سایپا بناست مدل‌هایی خارج از قاعده «اقتصادی» را وارد کنند. در حال حاضر حدود ۱۰ روز از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و در این مدت انتقادهای زیادی به مفاد آن شده است. شرایط به شکلی است که گفته می‌شود فعالان عرصه واردات چندان میلی به فعالیت مطابق با آیین‌نامه موردنظر نداشته و خواستار اعمال تغییراتی در آن هستند. با این حال ظاهرا خودروسازان مشکلی با آیین‌نامه موردنظر ندارند، چه آنکه اولا نمی‌خواهند مقابل وزارت صمت قرار گیرند و ثانیا در صورت عدم مشارکت یا فعالیت ضعیف بخش خصوصی، بازار وارداتی‌ها نیز به دست آنها خواهد افتاد.

کد خبر 21158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =