اثر تسویه کارگزاری‌ها، روند گروه خودرو، برجام و نرخ بهره بین ‌بانکی بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بی‌رمق بورس با ارزش معاملات بسیار پایین، اثر احتمال تسویه کارگزاری‌ها، روند گروه خودرویی، قدرت نفوذ برجام و افزایش نرخ بهره بین ‌بانکی را بر بازار بررسی کرد.

به گزارش بیداربورس، علی عصاری با انتشار مطلبی با عنوان "بازار سهام روی خط بلاتکلیفی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد:  بازار سرمایه در حال‌حاضر بی‌رمق با ارزش معاملات بسیار پایین است که این ارزش معاملات، خروج نقدینگی را به‌همراه خواهد داشت. حتی اگر حضور فروشنده‌ای قوی در بازار مشاهده نشود، برخی از سهامداران براساس نیاز و با هر قیمتی فروشنده هستند که این موضوع، امکان ایجاد فشار فروش را در بازار فراهم می‌کند. این ارزش معاملات پایین در درازمدت موجب خستگی و شکنندگی بازار خواهد شد و احتمال وقوع این شکنندگی و ریزش معنادار در هفته‌های آینده وجود دارد.

احتمال تسویه کارگزاری‌ها

شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس در پایان شهریور ماه سال‌ مالی را برگزار می‌کنند و در این مقطع زمانی، صورت‌های مالی این شرکت‌ها تهیه می‌شود. بسیاری از نهادهای مالی ترجیح می‌دهند با پایان ارائه گزارش ۶ماهه، اعتبارات را تسویه کنند. رویکرد این نهادها در تسویه اعتبارات در پایان سال‌مالی یا حتی نیم‌سال ‌موجب می‌شود فشار عرضه سهام در پایان شهریورماه مضاعف شود و واکنشی نزولی در بازار شکل گیرد. در شرایط کنونی که بازار پس از یک دوره رکود، فضای به‌نسبت منفی را تجربه می‌کند، احتمال اینکه اواخر شهریور ماه فشار فروش در بازار زیاد شود، بسیار محتمل است.

تاثیر روند خودرو بر بازار

در دو هفته گذشته و روزهای پایانی هفته، حمایت‌های مقطعی و موضعی در گروه خودرو در ساعات پایانی معاملات صورت گرفت. به‌نحوی‌که از ساعت۱۲ به بعد، جریان نقدینگی نامشخص به این گروه تزریق شد که بیشتر به دلیل امیدبخشی به بازار در هفته آینده بود اما در طول هفته نه‌تنها این گروه حرکات مثبتی داشت بلکه باعث تاثیر در دیگر گروه‌های مثبت هم شد. بنابراین می‌توان نتیجه‌ گرفت عزم‌ راسخی برای متعادل نگه‌داشتن بازار وجود دارد اما این جریان نقدینگی و پول هوشمند است که ادامه مسیر را تعیین می‌کند.

کاهش قدرت نفوذ برجام

وزن برجام در بازار سرمایه به حداقل رسیده و انتشار اخبار ضد و نقیض از طرف‌های برجام، بازار را تا حدودی نسبت به این مسئله بی‌تفاوت کرده است. کاهش هیجانات سیاسی و تثبیت نرخ دلار در محدوده ۳۰ هزار تومان، موجب کمرنگ‌شدن تفکرات نوسانی و توجه بیشتر سهامداران به مسائل بنیادی شده است. از سوی دیگر به نتیجه رسیدن برجام و راضی‌شدن دو طرف مقابل، یک فرایند زمانبر خواهد بود و کش‌ و قوس‌های سیاسی مجددا می‌تواند بازار را فرسوده کند.

افزایش نرخ بهره بین ‌بانکی و نگرانی فعالان بورس

برخی معتقدند نرخ بهره بین‌بانکی، اثر مستقیمی بر بازار سرمایه ندارد و یک نرخ شبانه است و بر پایه پول‌هایی که بانک‌ها به یکدیگر قرض می‌دهند، تعیین می‌شود.  تعبیر این گروه این است نرخ بهره بین ‌بانکی، نرخ استقراض بین‌ بانکی است که در مدت کوتاهی تسویه می‌شود اما از آنجا که نرخ سود بین‌ بانکی از مهم‌ترین عوامل ثبات در اقتصاد کلان است، نوسانات شدید آن می‌تواند به بازارها سرایت کند و اثر آن بر بازار سرمایه بصورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند اعداد زیادی باشد.

در حال‌حاضر با توجه به اینکه سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص افزایش نرخ بهره بین‌ بانکی، مثبت است و با توجه به اینکه قرار بر این بود از ۲۰ درصد تجاوز نکند، نگرانی‌هایی را برای فعالان بازار سرمایه رقم زده که به اوج رسیده است. از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بین ‌بانکی، بیانگر عدم‌ موفقیت بانک‌ها در جذب نقدینگی است. در چنین شرایطی که نقدینگی جذب بازارهای موازی شده با رشد در این بازارها، تورم موجود تشدید می‌شود.

کد خبر 21161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =