اهداف احتمالی پولی بانک مرکزی با بررسی نتیجه عملیات بازار باز

اجرای عملیات بازار باز بانک مرکزی در هفته گذشته با سررسید ۷ روزه و حداکثر نرخ ۲۱.۲ درصد، نشان از تمایل برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها، سخت‌تر کردن ذخیره‌گیری بانک‌ ها و کاهش قدرت خلق پول دارد.

به گزارش بیداربورس به نقل از دنیای اقتصاد، بانک مرکزی ۸ شهریور ماه با توجه به پیش‌بینی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌ بانکی، موضع عملیاتی توافق بازخرید در پیش گرفت که با حضور ۱۹ بانک و موسسه اعتباری به اجرای عملیات بازار باز به مبلغ ۶۷ هزار میلیارد تومان با سررسید ۷ روزه و حداکثر نرخ ۲۱.۲ درصد اقدام شد. نتایج مهم این گزارش شامل موارد زیر است:

۱- بانک مرکزی بازهم همانند هفته گذشته در قالب ریپو، رفتار انقباضی داشته و علاوه بر عدم پذیرش بیش از ۲۰ درصد ذخیره‌گیری خالص تقاضای بانک‌ها، حدود ۱.۸ هزار میلیارد تومان ذخایر را نیز از دسترس بانک‌ها دور کرد.

۲- در قالب اعتبارگیری قاعده مند یعنی تزریق ذخایر به بانک‌ها در ازای توثیق اوراق دولتی با سررسید بیشتر و نرخ ۲۲ درصد اما این‌ بار بانک مرکزی بصورت خالص ۶.۶ هزار میلیارد تومان ذخایر به بانک‌ها تزریق کرده که رقم قابل توجهی است.

۳- افزایش نرخ ریپو به ۲۱.۲۱ یعنی نقطه‌ای نزدیک‌تر به سقف کانال نرخ بهره ۲۲ درصد، تقاضای بانک‌ها برای اعتبارگیری قاعده‌مند را به‌دلیل سررسید و شدت تقاضای بیشتر در بازار بین بانکی احتمالا دوباره منجر به افزایش نرخ بهره بین بانکی شود.

۴- تزریق خالص مثبت ۶.۶ هزار میلیارد تومان ذخایر در سقف کانال نرخ بهره و همزمان رفتار انقباضی در قالب ریپو، می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر حرکت بانک مرکزی به سمت افزایش کف و سقف باشد.

۵- افزایش سقف و کف نرخ بهره ضمن اینکه می‌تواند اضافه‌برداشت بانک‌ها را نیز تشدید کند، بانک‌ها را ناگزیر به افزایش نرخ سود سپرده‌ها خواهد کرد.

عوامل فوق و رفتارهای پولی اخیر بانک مرکزی حاکی از تمایل سیاستگذار پولی برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها و سخت‌تر کردن ذخیره‌گیری بانک‌ ها و متعاقبا کاهش قدرت خلق پول آنها از این مسیر است اما عطش اقتصاد به سرمایه در گردش در شرایط فعلی و ناترازی بانک ها و رشد هزینه‌های دولت می‌تواند رشد نقدینگی را از کانال ذخیره‌گیری بانک‌ها از محل اضافه‌برداشت ادامه دهد.

کد خبر 21162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =