اقتصاد چگونه در برابر ویروس دلالی، واکسینه می‌شود؟

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه می گوید بررسی تجربه عرضه محصول های فولادی، فلزات، پتروشیمی، فرآورده های نفتی و سیمان بیانگر آن است که به دلیل حذف قیمت های دستوری، ورود منابع به بخش تولید و بالا رفتن حاشیه سود تولیدکنندگان، سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی، راه اندازی خطوط تولید و در نهایت رشد تولید محقق شده است؛ به عبارتی سازوکار بورس کالا به دلیل ایجاد شفافیت و رقابت، اقتصاد کشور را در برابر دلالی واکسینه می کند.

به گزارش بیداربورس حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: قانون در خصوص ورود کالاها به بورس کالای ایران، شفاف و روشن است و براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، کالاهایی که در بورس کالا پذیرش و عرضه می شوند از شمول قیمت گذاری دولتی خارج می شوند که همین رویه طی سال های گذشته زمینه رشد تولید و تخصیص بهینه منابع و البته حذف دلالی را فراهم آورده است. 

محمودی اصل ادامه داد: در سمت مقابل ورود کالاها به بورس کالا، در بازار آزاد و قیمت گذاری دستوری، همواره شاهد ورود واسطه ها به فرآیند معاملات هستیم. برای نمونه در بحث فولاد، پتروشیمی، سیمان و همین اواخر چند مدل خودروی عرضه شده تا پیش از ورود به بورس کالا این موضوع و توزیع رانت مشاهده می شد اما به محض آنکه قیمت ها از شیوه دستوری خارج می شود، تقاضای کاذب فروکش کرده و بازار به سمت تعادل حرکت می کند. 

وی افزود: مقایسه صنایع با یکدیگر نشان می دهد که صنعت فولاد، فلزات، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و همینطور سیمان که وارد بورس کالا شده اند به جهت حذف واسطه ها جان گرفته اند و با عرضه های مستقیم این محصولات، دو قیمتی بودن بازار از بین رفته و این امر سبب شده منابع به تولید اختصاص یابد و زمانی که منابع به تولید رسید و حاشیه سود تولید بالا رفت، سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی، راه اندازی خطوط تولید و در نهایت رشد تولید محقق شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در صنایعی نظیر خودروسازی که قیمت گذاری دستوری اتفاق می افتد شاهد هستیم که رانت به واسطه ها رسید و نه تنها حاشیه سود تولید کاهش پیدا کرد بلکه بخش تولید از کمبود نقدینگی به شدت آسیب دید؛ در نتیجه این امر صنعت خودرو با کاهش تولید مواجه شد.

محمودی اصل تاکید کرد: عرضه همه کالاها در بورس کالا می تواند قیمت گذاری دستوری را حذف کند درحالی که قیمت گذاری دستوری، مطلوب دلالان است و باید برچیده شود تا همه منابع به تولید اختصاص یابد و ضمن افزایش تولید که خود عامل جذب سرمایه گذاری های جدید و ورود منابع به بخش تولید است، ادامه فعالیت واحدهای تولیدی هم در زمینه سودآوری و هم تامین نقدینگی را توجیه پذیر کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه باید تلاش کرد سایر کالاها هم فرصت حضور در بورس کالا را داشته باشند. بورس کالا یعنی رقابت و شفافیت؛ جایی که شفافیت و رقابت در آن مطرح باشد اثری از دلالی نخواهیم دید چراکه دلال در فضای آکنده از عدم شفافیت و رانت امکان فعالیت دارد نه در رقابت.

وی در خاتمه با بیان اینکه سازوکار بورس کالا، اقتصاد کشور را در برابر دلالی واکسینه می کند، اظهار کرد: با عرضه کالاها در بورس کالا، ویروس دلالی و رانت خواری ریشه کن شده و در مرحله بعد، اقتصاد کشور در مقابل این ویروس ها واکسینه می شود.

منبع: کالا خبر
کد خبر 21167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =