۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
اقبال بازار در دستان خودرویی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنایع خودروساز به دلیل واگذاری بلوک دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا اکنون جزو صنایع پرطرف‌دار است، اظهار کرد: در حال حاضر ازسرگیری واردات خودرو نیز در مراحل پایانی قرار دارد که اگر این مهم صورت گیرد به دلیل مشکلات و اقدامات لازم در این امور تنها خودروسازهای بزرگ توانایی واردات را خواهند داشت بنابراین این امر نیز به ارزشمندی این صنعت کمک خواهد کرد.

سیدمصطفی صفاری، مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در خصوص پرتراکنش بودن صنعت خودرو در معاملات امروز بازار سرمایه به بیدار بورس، گفت: واگذاری سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در مراحل پایانی خود قرار دارد و در حال حاضر تیم اقتصادی کشور در حال بررسی و قیمت‌گذاری این صنایع هستند از این رو می‌توان گفت بالاخره وعده رییس جمهور مبنی بر خروج دولت از خودروسازی‌ها کلید خورده است.
وی با اشاره به اینکه با محقق شدن خصوصی‌سازی خودرویی‌ها جذابیت در سهام این صنعت افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: با خصوصی‌سازی در صنایع کارایی و رشد صنعت افزایش پیدا خواهد کرد و بنابراین استقبال از آن صنعت نیز افزایشی خواهد شد.
واردات خودرو در دست خودروسازهای بزرگ
مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان درخصوص واردات خودرو، توضیح داد: اکنون واردات خودرو در مراحل پایانی خود قرار گرفته و از آنجا که خودروهای وارداتی نیاز به خدمات پس از فروش دارند و تنها چند شرکت بزرگ خودروسازی در کشور توانایی انجام این امر را دارند بنابراین می‌توان گفت این شرکت‌ها جزو واردکنندگان اصلی خودرو در آینده خواهند بود.  
درجا زدن بورس تا نهایی شدن برجام 
صفاری با اشاره به اینکه اکنون مذاکرات برجامی کمی به تعویق افتاده و هر چه این زمان طولانی‌تر شود بر اقتصاد کشور آسیب بیشتری خواهد رساند، ادامه داد: در حال حاضر زمان توافق برجامی به رایزنی اروپا بستگی دارد و با نزدیک شدن به فصل زمستان احتمال فشار اروپا برای انجام برجام بیشتر خواهد شد.
رشد ادامه دار نرخ بهره بین بانکی
این کارشناس بازار سرمایه مخرب‌ترین عامل رشد بورس را نرخ بهره بین بانکی دانست و اظهار کرد: دولت وعده کاهش نرخ بهره بین بانکی را داده و دستگاه‌های اجراییهمچون بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید مانع افزایش هر چه بیشتر این سود بانکی شوند تا بیشتر از این به بورس آسیب وارد نشود.
وی ادامه داد: اکنون نرخ بهره بین بانکی بسیاری از بانک‌ها به عدد ۲۳ درصد رسیده است در این شرایط باید P/E بازار به زیر ۵ برسد تا بتواند با بانک‌ها رقابت کند و این افزایش‌ها اصلا به نفع بورس نیست.
خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت نداریم 
صفاری  با اشاره به اینکه بازار در این روزها شاهد خروج پول از سوی حقیقی‌ها و ورود این سرمایه‌ها به سمت صندوق‌ها با درآمد ثابت است، اظهار کرد: این روزها صندوق‌ها با درآمد ثابت در شرایط خوبی به سر می‌برند و حقیقی‌ها به دلیل روند نزولی بازار اوراق، سرمایه خود را تا روزهای مثبت از این بازار خارج و به صندوق‌های با درآمد ثابت واریز می‌کنند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =