رونق اقتصاد مسکن با ورود املاک شهردای تهران به بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به شفاف سازی در مسیر فروش املاک شهرداری گفت: شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت به سمت بازار سرمایه هدایت کردیم.

به گزارش بیداربورس و به نقل از خبرگزاری فارس، ابوالفضل فلاح درباره عرضه املاک شهرداری در بورس کالا اظهار کرد: در گام نخست دو ملک که به عنوان خانه سازمانی در اختیار مدیران قرار می گرفت در بورس کالا عرضه شد.

وی در رابطه با فرآیند عرضه املاک شهرداری در بورس کالا اظهار کرد: فرآیند عرضه از هشتم شهریور ماه آغاز شده است و در وهله اول دو ملک مسکونی در منطقه ۲ تهران با قیمت کارشناسی شده ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای عرضه آماده شده است. برنامه شهرداری عرضه مستمر املاک در بورس کالا است.

مزایای عرضه املاک در بورس کالا در مقایسه با روش قدیمی مزایده

وی در خصوص تفاوت شیوه مزایده در بورس کالا و روش قدیمی حراج گفت: تفاوت اساسی که می‌توان برای فروش املاک عرضه شده ذکر کرد، این است که هم اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خرید کنند و هم پیمانکارانی که طلب دارند برای تادیه طلب‌های خود می‌توانند در بورس کالا برای خرید این املاک اقدام کنند.

وی ادامه داد: تفاوت عرضه در بورس کالا نسبت به مزایده‌های عادی این است که در مزایده چندین ماه فرآیند طول می‌کشید و همینطور هزینه برای روزنامه و تبلیغات دربرداشت. اگر روز مزایده تعداد نفرات به حد نصاب نمی‌رسید و یا قیمت عرضه از قیمت کارشناسی شده کمتر می‌بود مزایده چند ماه به عقب می‌افتاد و مجدد هزینه‌هایی متحمل می‌شد، ولی در این روش اجرا کننده شخص ثالث یعنی بورس کالا است. نظارت سه قوه وجود دارد و تمام امور شفاف است و شائبه‌ای وجود ندارد.

معاون شهردار تهران گفت: در بورس کالا اگر در روز حراج به قیمت نرسید این روند تا هفت روز برای ۷ بار ادامه دارد و بعد از ۷ روز نیز امکان تمدید وجود دارد؛ اما در مزایده بعد از هر بار حراج ممکن است چند بار فرایند به تعویق بیافتد.

نحوه قیمت گذاری املاک در بورس کالا

فلاح در خصوص نحوه قیمت گذاری املاک در بورس کالا گفت: ابتدا ملک توسط کارشناس رسمی قیمت گذاری می‌شود و فرایند کارشناسی باید مورد پذیرش بورس کالا قرار بگیرد. روز حراج هر کسی بیشترین پیشنهاد نسبت به قیمت پایه تعیین شده را ارائه دهد، در مزایده برنده خواهد بود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران دیگر ویژگی‌های بورس کالا را سرعت عمل دانست و افزود: در زمان مشخص اقساط را تحویل می‌گیریم. ۱۰ درصد به عنوان نقد و در سه بازه زمانی معین ۹۰ درصد مابقی گرفته می‌شود و بعد ملک تحویل داده می‌شود. سپس ظرف مدت ۴۵ روز سند داده می‌شود. بورس کالا در واقع تضمین می‌کند که فرد خریدار خیالش راحت باشد که این سند مشکل و معارض قضائی نداشته باشد، مثلاً به چند نفر فروخته نشده باشد.

امکان تادیه بدهی پیمانکاران در سریع ترین زمان ممکن

فلاح ادامه داد: درباره پیمانکاران نیز که بخش جدیدی از ارائه خدمت در بورس کالا است، قبلاً به این شکل عمل می شد، که تعداد زیادی از پیمانکاران برای تسویه بدهی، ملک دریافت می کردند و حتی در شهرداری ثبت شده که بدهی آنها تسویه شده اما ملک یا سند را هنوز تحویل نگرفته‌اند، اما در این شیوه جدید به هیچ وجه این مشکلات ایجاد نمی‌ شود وکمتر از یک ماه تمام کارها به سرانجام می‌رسد و از نظر قیمتی هم زیر قیمت کارشناسی شده یا برابر با قیمت کارشناسی شده است. پیمانکاران خیالشان راحت است که ظرف زمان مشخص سند و ملک را خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: مزیت مهم دیگری که وجود دارد شفافیت است. هیچ حیاط خلوتی در انتقال املاک نخواهد بود. در گذشته اتفاقی که می‌افتاد. به طور مثال اطلاعیه مزایده فقط به اشخاص خاصی داده می‌شد یا در روز خاصی منتشر می‌شد یا ملک بهتر را به فرد خاصی می‌دادند، ولی در بورس کالا این امکان دیگر وجود نخواهد داشت.

فلاح خاطرنشان کرد: در حالت فعلی مناطقی که ملک قابل عرضه ندارند مانند مناطقی در جنوب شهر تهران، پیمانکاران از همه مناطق می‌توانند در بورس کالا مشارکت کنند و ملکی در منطقه دارای قابلیت عرضه را انتخاب و خریداری کنند.

تسهیل در فرآیند دریافت کدبورسی برای پیمانکاران شهرداری

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: وجود کد بورسی یکی از الزامات برای سرمایه گذاری در بورس است؛ در حال حاضر تمام مناطق بایستی پیمانکاران را جهت تهاتر بدهی های خود با املاک عرضه شده در بورس کالا هدایت کنند که نخستین اقدام آنها اخذ کد بورسی است.

وی افزود: با هماهنگی های انجام شده با سازمان بورس، گرفتن کد بورسی پیمانکاران در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ گونه هزینه ای خواهد بود و این پروسه به هیچ عنوان در بروکراسی اداری نیست.

معاون شهردار تهران ادامه داد: همچنین متقاضیان خرید و پیمانکاران تا ۲۳ شهریور جاری، جهت گرفتن کد بورسی، بازدید از ملک،تودیع و وثیقه شرکت در عرضه فرصت دارند.

کد خبر 21180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =