بایدن ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان و امارات را لغو کرد

اقتصاد آمریکا با تورم بالا و رکودی بی سابقه مواجه است و این امر موجب نگرانی دولت آمریکا شده و کاخ سفید را بر آن داشته تا فروش تسلیحات خارجی به متحدان و شرکای خود در سراسر جهان را افزایش دهد.

به گزارش بیدار بورس، بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف دولت بایدن به دلیل بحران اقتصادی آمریکا، ممنوعیت صادرات سلاح به امارات و عربستان سعودی را لغو کرد.

وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که در بحبوحه بحران اقتصادی و رقابت تجاری با چین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به معاملات فروش تسلیحات سرعت بخشد و ممنوعیت صادرات سلاح به امارات و عربستان را لغو کند.

وال استریت ژورنال نوشت که لغو ممنوعیت صادرات سلاح به امارات و عربستان درحالی است که گزارش‌هایی از جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی علیه یمن منتشر می‌شود.

در این گزارش آمده است که دولت بایدن تصمیم گرفت یک کارگروه جدید را برای جستجوی راه‌هایی برای ساده‌سازی برنامه فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی تشکیل دهد. همچنین دولت بایدن به متحدان اروپایی خود که تجهیزات به ارتش اوکراین ارسال کردند، وعده داده که بتواند ذخایر آنها را دوباره پر کند؛ با این حال، در شرایط کنونی مجموعه صنایع نظامی ایالات متحده با رکود مواجه است.

این گزارش می افزاید: اقتصاد آمریکا با تورم بالا و رکودی بی سابقه مواجه است و این امر موجب نگرانی دولت آمریکا شده و کاخ سفید را بر آن داشته تا فروش تسلیحات خارجی به متحدان و شرکای خود در سراسر جهان را افزایش دهد.

دولت بایدن علاوه بر وعده فروش تسلیحات به کشورهای اروپایی و تایوان، تحریم فروش تسلیحات «تهاجمی» آمریکا به عربستان سعودی و امارات را لغو کرد و این درحالی است که در دوره انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که با عربستان سعودی به عنوان یک «دولت ناقض حقوق بشر» بخاطر قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی رفتار کند.

پیش از این وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش ۳ میلیارد دلار موشک‌های پاتریوت به عربستان سعودی موافقت کرده است.

این آژانس وابسته به وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه ارسالی خود به کنگره اعلام کرد: در مجموع ۳۰۰ موشک از این نوع توسط عربستان سعودی از واشنگتن درخواست شده است و وزارت امور خارجه با صدور قطعنامه فروش موشک‌های بالستیک تاکتیکی پیشرفته PATRIOT MIM-۱۰۴E و تجهیزات مربوطه به دولت عربستان سعودی با هزینه‌ای تقریبی ۳.۰۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

اخیرا نیز منابع مطلع به رویترز اعلام کردند که دولت «جو بایدن» در حال بررسی لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است.

جو بایدن در فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از عملیات تهاجمی عربستان در یمن و عرضه سلاح‌های مربوطه را متوقف می‌کند.

عربستان سعودی که بزرگترین مشتری سلاح‌های آمریکا محسوب می‌شود از محدودیت‌های آمریکا علیه ریاض متاثر شد؛ چراکه سلاح‌هایی که در دوره‌های رؤسای جمهور پیشین آمریکا به ویژه «دونالد ترامپ» به عربستان عرضه می‌شد هم‌اکنون به این کشور عرضه نمی شود.

تایید فروش تسلیحات نظامی آمریکایی به عربستان و امارات پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن اخیرا برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد. سفری که به اعتقاد بسیاری دستاورد مورد نظر واشنگتن از جمله در زمینه همراهی ریاض در بازار نفت را نداشت. این سفر حتی در میان گروه‌های آمریکایی نیز با انتقادهای زیادی همراه شد و بسیاری سفر بایدن به عربستان را فاقد دستاورد عنوان کردند.

بایدن در حالی ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که قول داده بود دولت عربستان را به مثابه دولتی نابهنجار معرفی کرده و با آن به همین نحو برخورد کند. مسئله‌ای که به هیچ عنوان رنگ واقعیت به خود نگرفت. اگرچه بایدن به نوعی فاصله خود را از عربستان حفظ کرده با این حال اینطور به نظر می‌رسد که هیچ تغییری جدی و قابل توجهی در نوع سیاست‌های آمریکا در قبال ریاض ایجاد نشده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

سازمان ملل متحد تداوم درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

این در حالی است که وزارت بهداشت یمن اخیرا اعلام کرد که تاکنون ۱۵۴۸۳ غیرنظامی یمنی در حملات ائتلاف متجاوز سعودی شهید و ۳۱۵۹۸ نفر مجروح شده‌اند و ۲۵ درصد قربانیان از زنان و کودکان هستند. همچنین ۱۶۲ مرکز بهداشتی به صورت کامل و ۳۷۳ مرکز به صورت جزئی تخریب شده‌ است. ۶۶ نفر از اعضای کادر درمان طی بمباران مستقیم ائتلاف متجاوز به شهادت رسیده‌اند و ۷۹ آمبولانس از بین رفته است.

همچنین محاصره ظالمانه علیه یمن  باعث افزایش سوءتغذیه در این کشور  شده و ۶۳۲ هزار کودک زیر پنج سال و ۱۰۵ زن باردار و شیرده از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند. طی هشت سال محاصره مستمر یمن، ۴۰ هزار و ۳۲۰ زن باردار و ۱۰۳ هزار و ۶۸۰ کودک فوت کرده‌اند.

کد خبر 21186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =