سهام عدالتی‌ها امسال چه‌قدر سود می‌گیرند؟

به گفته سرپرست اداره نظارت سازمان بورس، سود سهام عدالت امسال ۲ برابر خواهد شد بنابراین سهامداران سهام عدالت یک میلیون تومانی، حدود ۲ میلیون تومان و سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی، حدود یک میلیون و یکصد هزار تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

*مبلغ سود سهام عدالت در ۵ سال اخیر چقدر بوده است؟

سود سهام عدالت سال ۹۵، برای دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، ۱۵۰ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۶ به حدود ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۹۷ به ۲۰۵ هزار تومان رسید. در سال ۹۸ اما با رشد قابل توجهی به ۴۰۰ هزار تومان رسید. برای سال ۹۹ نیز رقم به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است که باتوجه به این مهم که سود عملکرد سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر باید حداکثر یک سال بعد از پایان سال مالی به حسابشان واریز شود، این سود ۵۵۰ هزار تومانی تا پایان ۱۴۰۰ باید برای سهامداران واریز شود. 

*سود سال ۹۸ چقدر بود؟

جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
نکته: جمع سود شرکت‌های بورسی و غیربورسی نسبت به سال ۹۸ حدود ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

ارزش سهام عدالت

سود سال ۹۶

سود سال ۹۷

سود سال ۹۸

سود سال ۹۹

سود سال ۱۴۰۰

سهام عدالت یک میلیون تومانی

۱۵۰,۰۰۰

۱۷۵,۰۰۰

۲۰۵,۰۰۰

۴۰۰,۰۰۰

۱,۰۰۰,۰۰۰

سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی

۷۹,۰۰۰

۹۳,۱۰۰

۱۰۲,۵۰۰

۲۰۲,۷۰۰

۵۵۰,۰۰۰

*واریز سود سهام عدالت تا پایان سال

به گفته مشاور رئیس سازمان بورس اگر شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت همکاری لازم را انجام دهند، امکان دارد برنامه ریزی به نحوی انجام شود که واریز سهام عدالت طی ۲ مرحله، مثلا انتهای پاییز و انتهای زمستان ۱۴۰۱ پرداخت شود.

*پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی در پایان شهریور

با توجه به اینکه ۱۳ شرکت غیربورسی در پرتفو سهام عدالت قرار دارد طبق مصوبه شورای عالی بورس سود این شرکت‌ها بعد از اعمال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی سازی در پایان شهریورماه با همکاری شرکت سپرده گذاری پرداخت می‌شود و  هم اکنون نیز سود در خزانه دولت قراردارد.

*سود برای چه کسانی است؟ 

این سود هم شامل افرادی میشود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، هم افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند و هم افرادی که بعد از آزادسازی سهام عدالت سهام شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی را خریداری کرده‌اند.

*سود سهام‌عدالت متوفیان چه‌می‌شود؟

تمامی واریزی سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام www.sejam.ir صورت می‌گیرد. به همین ترتیب، ورثه متوفی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و با واردکردن شماره شبای حساب خود و شماره تلفن همراه خود، از سود سهام عدالت متوفی بهره‌مند شوند.

سازمان خصوصی‌سازی با محاسبه میزان سود و تنها به شماره شباهای تأیید شده و از طریق بانک‌های عامل، سود اختصاص یافته برای هر فرد را به حساب آنها واریز می‌کند.

نکته: برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان، ارائه و تأیید شماره شبا توسط وراث الزامی است.

*نماد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی چه زمانی باز می‌شود؟

ابتدا باید زمان برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مشخص شود و بعد از آن امکان بازگشایی این نمادها وجود خواهد داشت در همین راستا مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با تاکید بر اینکه فرایند برگزاری مجامع بین ۴۵ تا ۶۰ روز زمان نیاز دارد، اظهار کرده است که نمادها حداقل تا ۶۰ روز اینده بازگشایی نخواهند شد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =