عارضه افزایش بدهی دولت به بانک‌ها چیست؟

بدهی دولت به بانک‌ها به حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها نیز با رشد ۴۲ درصدی نسبت به تیر ماه ۱۴۰۰، به حدود ۳۸۲۰ میلیارد تومان رسیده است. افزایش حجم مطالبات بانک‌ها از بخش دولتی و غیردولتی، نگرانی‌هایی بابت ضعف بانک‌ها در ایفای تعهدات‌شان ایجاد کرده است.

به گزارش بیداربورس سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی، در این خصوص بیان کرد: اساسا بدهی دولت به سیستم بانکی و یا به بانک مرکزی در همه جای دنیا مرسوم است و این بدهی، روشی برای گردش اقتصاد محسوب می‌شود. در کشور ما نیز دولت برای تامین مالی بعضی هزینه‌ها که در بودجه لحاظ نشده، اقدام به استقراض از بانک مرکزی یا سیستم بانکی می‌کند. اما ایراد کار اینجاست که در اقتصاد ما، دولت برای بازپرداخت بدهی به سیستم بانکی یا بانک مرکزی، برنامه مدونی ندارد.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته نیز بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها یا تامین اجتماعی و... از طریق انتشار اوراق یا واگذاری دارایی بازپرداخت شده و اتفاقا این روش بازپرداخت بدهی های دولت مشکلاتی به همراه داشته است. اگر برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی برای بازپرداخت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی یا سیستم بانکی وجود داشته باشد، نه تنها مشکلی ایجاد نخواهد شد؛ بلکه گردش نقدینگی بهبود یافته و به اقتصاد کشور کمک خواهد شد. ولی مادامی که دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای بازپرداخت بدهی‌ها ندارد، در زمان سررسید ناچار به چاپ پول شده و بازپرداخت بدهی دولت به بانک مرکزی یا سیستم بانکی، منجر به افزایش پایه پولی و رشد تورم خواهد شد. کما اینکه در این سال‌ها، دولت‌ها برای بازپرداخت بدهی‌های خود دست به اقداماتی زده اند که تورم زا بوده است!

منبع: سنا
کد خبر 21404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =