قیمت‌گذاری دستوری و افزایش هزینه تولید، دو لبه قیچی برای توقف تولید

عبدالکریم حسین‌پور گفت: بنگاه‌های تولیدی کشور با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده‌اند. بنابراین، برای تامین این هزینه‌ها راهی به جز افزایش قیمت‌ها ندارند. البته گاهی راه‌حل‌هایی چون کمپین نخریدن کالا از سوی جامعه و مصرف‌کنندگان مطرح می‌شود ولی این راه حل‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش بیدار بورس ازسنا، یک استاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش حجم پول یا پول‌هایی که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود یکی از عوامل اصلی تورم در کشور به شمار می رود، گفت: البته عوامل اصلی در تولید تورم زیاد است اما عرضه اقتصای از جمله مواردی است که باعث افزایش قیمت‌ها در کشور شده است.

عبدالکریم حسین‌پور گفت: بنگاه‌های تولیدی کشور با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده‌اند. بنابراین، برای تامین این هزینه‌ها راهی به جز افزایش قیمت‌ها ندارند. البته گاهی راه‌حل‌هایی چون کمپین نخریدن کالا از سوی جامعه و مصرف‌کنندگان مطرح می‌شود ولی این راه حل‌ها به نتیجه نمی‌رسد. طبیعی است وقتی تولیدکننده با افزایش هزینه زیاد که عوامل مختلفی بر آن تاثیر گذاشته کالایی را تولید کرده، قیمت کالا را کاهش نمی‌دهد حتی اگر آن کالا توسط مصرف کننده خریداری نشود.

وی افزود: از طرف دیگر نخریدن کالا باعث می‌شود شرکت‌های تولیدی به مرز ورشکستگی برسند. شرکت‌های خودروسازی یکی از این نمونه‌هاست. این شرکت‌ها از یک طرف با قیمت‌های دستوری مواجه هستند و از طرف دیگر هزینه‌های تولید برای آن ها افزایش یافته است. متاسفانه در کشور تناسبی بین طرف عرضه و حجم پول وجود ندارد.

حسین‌پور گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند باعث شود تولید رونق بگیرد گسترش صادرات است. تولیدکنندگان باید بتوانند محصولات خود را به کشورها صادر کنند. باز شدن کانال تجارت بین الملل بین کشورها همان تجارت بین الملل است که باعث می‌شود رفاه مصرف کننده و بازار رفاه حداکثری برای تولیدکنندگان ایجاد شود. چون نمی‌توانیم با کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی از ایران دور هستند تجارت کنیم طبیعی است که باید با کشورهای همسایه تجارت کنیم. بنابراین باید روی کل صادرات و واردات تمرکز داشته باشیم تا به سمت اقتصاد باز حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: بسیاری از سیاست‌ها هست که در بلند مدت اثرات خود را نشان می دهد و در کاهش تورم نقش دارد. بنابراین ما نباید طی یک دوره چند ماهه به ارزیابی یک سیاست بپردازیم. ارزیابی این سیاست‌ها نیازمند زمان است چون تمام سیاست‌ها در اجرا با وقفه همراه هستند و می‌توانند تا مدت‌ها بعد اثرات خود را نشان دهند. حتی ممکن است مشکلات فعلی کشور در نتیجه سیاست‌های چند سال قبل باشد که هم اکنون خود را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد.

کد خبر 21413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =