دلایل اقبال سهامداران به شرکت‌های کوچک

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به راهگشا نبودن استراتژی معاملاتی کم‌ریسک و عقب‌ماندگی عمده پرتفوها از نرخ رشد تورم، رجوع به سهام کوچک و قابل مدیریت با منابع کمتر، بیشتر شده است.

حسین سعیدی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به خروج نقدینگی از بازارسرمایه در روزهای اخیر بیان کرد: نقدینگی متعلق به گروه‌های مختلف سهامداری در بازار پس از خروج ممکن است سرنوشت‌های متفاوتی پیدا کند.

مقصد نقدینگی‌های فراری از بورس کجاست؟

وی اضافه کرد: سهامداران خردی که در حال حاضر در بازار باقی مانده‌اند، بسته به میزان سرمایه ممکن است پس از ناامیدی نهایی از ایجاد بازدهی مازاد بر تورم، اقدام به خرید کالای مصرفی، خودرو و ... کنند و یا در صورت داشتن حجم سرمایه بیشتر در بازارهای مطمئن‌تر به خصوص ملک و طلا سرمایه‌گذاری کنند.  

به عقیده او رشد قیمتی متوسط قیمت مسکن در نیمه نخست امسال با وجود عدم توان خرید بخش مصرف کننده، می‌تواند شاهدی بر افزایش خرید به قصد سرمایه‌گذرای در این بخش باشد.

سعیدی کاهش مقطعی دو سه ماهه نرخ ارز را فرصتی برای تبدیل سهام به ارز برای سرمایه‌گذاری و یا خروج منابع از کشور برای برخی از سهامدران دانست و افزود: البته در رابطه با سهامداران عمده به خصوص سهامداران وابسته به صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی، مسئله تامین مالی پرداخت حقوق، همواره سهام تحت تملک را با فشارهای عرضه به خصوص در روزهای مثبت بازار مواجه میکند که این عامل باعث عدم تداوم قابل توجه روزهای رشدی متوالی در بازار و در میان‌مدت خستگی و کاهش تمایل سهامداران خرد به نگهداری سهام شده است.

این کارشناس بازارسرمایه ذکر این نکته که اطلاعات شفافی نسبت به حرکت سرمایه از بازارهای نزولی به سایر بازارها در کشور وجود ندارد و اطلاعات نسبی و تحلیلی موجود بیشتر بر اساس بررسی قیمت و حجم معاملات در بازارها و بصورت تخمینی ارائه میشود را لازم دانست.

دلایل اقبال سهامداران به شرکت‌های کوچک

وی با اشاره به اینکه خروج منابع از سهام شرکت‌های بزرگ به شرکت‌های کوچک و بلعکس، در سیکل‌های قیمتی سهام و به دلایل تکنیکی رخ می‌دهد، اظهار کرد: در شرایط موجود با توجه به زیان‌ها و عدم النفع گروه‌های سهامداری به خصوص سرمایه‌گذران نهادی نسبت به سهام بنیادی و با ارزش بالا، راهکار پذیرش ریسک بیشتر برای جبران عقب ماندگی و تمایل به سهام کوچکتر بیشتر شده است و به عبارتی به نظر می‌رسد با راهگشا نبودن استراتژی معاملاتی کم‌ریسک و عقب‌ماندگی عمده پرتفوها از نرخ رشد تورم، رجوع به سهام کوچک و قابل مدیریت با منابع کمتر، بیشتر شده است.

بررسی مشکلات پالایش و دارایکم

او در خصوص مصوبه دولت مبنی بر جبران زیان پالایش و دارایکم تصریح کرد: این دو صندوق دولتی با توجه به فاصله خالص ارزش دارایی‌ها با قیمت بازار، در اکثر مقاطع زمانی ارزنده بوده‌اند اما دو مساله موجب بروز این شکاف قیمتی و عدم جبران آن شده است.

سعیدی ادامه داد: اولین مساله پرتفوی سرمایه‌گذاری غیر متنوع و غیر قابل مدیریت است که نرخ همبستگی خالص ارزش دارایی‌ها با ارزش سهام معدود موجود را بالا برده و صندوق را از رسالت اصلی آن در کاهش ریسک دور کرده است و دیگری کمبود در مدیریت واحدهای سرمایه‌گذاری و نبود بازارگردان اطمینان بخش است.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه مصوبه دولت به شرط عدم الزام سهامداران نیمه دولتی به خرید دستوری واحدها که قبلا اثر نامطلوبش در بازار و برخی عرضه‌های اخیر عیان بوده است، می‌تواند راه بسته و مسدود در این خصوص را باز کند.

شرط به ثمر رسیدن مصوبه دولت چیست؟

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا همچنین گفت: اینکه چنین اقدامی به بهبود وضعیت معاملاتی دو نماد بیانجامد، بستگی به نحوه مدیریت و بازارگردانی این صندوق‌ها دارد و حتما لازم است در این خصوص از شرکت‌های مدیریت دارایی مسئول و با کارنامه و عملکرد قبلی مناسب به عنوان ارکان مدیریت و بازارگردانی استفاده شود.

معیار پیش‌بینی قیمت دلار چیست؟

وی در خصوص چشم‌انداز قیمت دلار اظهار کرد: قیمت دلار بصورت تابعی از اخبار مثبت و منفی از مذاکرات برجامی عمل کرده است در نتیجه پیش‌بینی این معلول برای بسیاری از تحلیلگران و فعالان اقتصادی به خاطر عدم شفافیت و ابهام در علت، دشوار شده است.

او معتقد است باید توجه داشت که از لحاظ اقتصادی و در افق میان‌مدت و بلندمدت، اثر مثبت توافق بر قیمت دلار چندان زیاد نخواهد بود و برای ارزیابی قیمت دلار باید به عوامل بنیادی‌تر به خصوص نرخ تورم و رشد نقدینگی توجه داشت.

به گفته سعیدی اگر چنانچه کانون‌های رشد نقدینگی بصورت موتورهای پرتوان همچنان به عملکرد خود ادامه دهند و موضوعات کسری بودجه دولت و عیوب عملکردی سیستم بانکی و ... به سامان نرسد، تعیین حدود پایین برای رشد نرخ ارز یا کاهش ارزش پول ملی بسیار دشوار خواهد بود.

او با اشاره به اینکه در صورت توافق و اجرای موثر برجام با توجه به آزادسازی ارزهای بلوکه شده، در کوتاه‌مدت شاهد سرکوب قیمتی دلار به دلیل عرضه آن در بازار و اجابت نیازهای ارزی انباشته شده خواهیم بود، گفت: میزان تداوم و شدت این کاهش بستگی به میزان ارز آزاد شده از منابع مختلف و فروش نفت‌های انبارشده خواهد داشت که در پیش‌بینی‌های خوش بینانه در حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

دلار به ۳۵ هزار تومان می‌رسد؟

وی در سناریوی دیگری بیان کرد: اما در حالت نرمال و بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیلی در بازار سهام، نرخ ارز بطور معمول در حدود ۳۳ الی ۳۵ هزار تومان و ارز نیمایی ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

بررسی مصوبه جدید سازمان بورس

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر لزوم احتساب سود فروش سرمایه گذاری‌ها به حساب اندوخته سرمایه‌ای، اظهار کرد: محدویت در توزیع سود سهام ناشی از فروش دارایی‌ها، موضوع ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های هلدینگ، از قبل وجود داشته و از نظر محتوایی امری لازم برای حفظ دارایی‌ها و منابع  در این شرکت‌ها است.

سعیدی ادامه داد: این شرکت‌ها موظف هستند عمده منابع خود را در سهام دارای کنترل سرمایه‌گذاری کنند و بر خلاف شرکت‌های سرمایه گذاری، درصد بسیار کمی از عملیات آن‌ها مربوط به خرید و فروش سهام است و بیشتر به امور شرکت‌داری و مدیریت اشتغال دارند.

او در پایان گفت: این مصوبه قبلا نیز وجود داشته با این تغییر که حد این اختصاص، عدم ایجاد زیان انباشته برای شرکت است و در نتیجه این مصوبه بیشتر معطوف به ساختار مالی و ترازنامه‌ای شرکت‌های هلدینگ است و ارتباط مستقیم با وضعیت سهام تحت مالکیت آن‌ها نخواهد داشت.   

خبرنگار:نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =