بورس در هفته آتی به کدام سو خواهد رفت؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه به نظر می رسد هفته آتی شاهد معاملاتی فرسایشی، کم رمق، کم حجم و با ارزش معاملات پایین باشیم. 

مهرزاد جهانی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت بیان کرد: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شرایطی نوسانی همراه با هیجانات مثبت و منفی را تجربه کرد که نهایتا برآیند این نوسانات موجب افت 1.4 درصدی شاخص کل از ارتفاع 1،412،856 به ارتفاع 1،393،126 واحدی گشت.

او ادامه داد: طی هفته گذشته نیز به مانند هفته های پیشین شاهد خروج مستمر اشخاص حقیقی از بازار بودیم به طوری که طی این بازه زمانی حدودا 1030 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شده است. 

به گفته وی حجم و ارزش معاملات نیز در سطحی پایین به کار خود ادامه می‌دهد و میانگین ارزش روزانه معاملات در هفته گذشته حدود 2.5 همت در روز بوده است.

سایه سنگین برجام بر بورس

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه به نظر می رسد شرایط کنونی بازار که غرق در بلاتکلیفی و ابهام است همچنان ادامه دار باشد و سایه سنگین ابهامات برجام نیز حداقل در کوتاه مدت مرتفع نگردد، تصریح کرد: روز چهارشنبه نشست شورای حکام آژانس بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت ولی در عوض از ایران خواسته شده که همکاری‌های لازم را با آژانس داشته باشد. 

جهانی اضافه کرد: برخی فعالان بازار منتظر نتیجه این رویداد بودند که ظاهرا چالش سنگینی برای ایران به همراه نداشته است.

آرامش دلار در کانال ۲۹ هزار تومان

او در خصوص روند قیمتی دلار گفت: قیمت ارز در آستانه نشست حکام آژانس با تقاضا همراه شد و از محدوده‌های 29 هزار تومان تا آستانه 32 هزار تومان نیز رشد کرد که مجددا در مسیر افت قرار گرفت.

به عقیده وی به نظر می‌رسد افت دلار در هفته آتی نیز ادامه داشته باشد و مجددا در همان کانال 29 هزار تومانی قرار بگیرد. 

فاصله دلار نیما و آزاد باید صفر شود

این کارشناس بازارسرمایه با تاکید بر اینکه نرخ دلار نیمایی با رشد خزنده و مستمر از محدوده های 24 هزار تومان ابتدای سال به محدوده های 27 هزار تومان در شرایط فعلی رسیده است، افزود: اما این نرخ همچنان اختلافی 4 هزار تومانی با نرخ دلار آزاد دارد که این اختلاف موجود هیچ توجیه و مبنای منطقی نمی تواند داشته باشد جز اینکه توزیع رانت را گسترش دهد. 

جهانی ادامه داد: در واقع در حالت بهینه و معقول، و در صورتی که شرایط و زیرساخت های لازم فراهم باشد، این شکاف قیمتی باید به صفر میل کند و به عبارتی شاهد تک نرخی شدن نرخ ارز باشیم تا همه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فعال در اقتصاد بتوانند محصولات خود را به نرخی منصفانه ارائه کنند. 

وی در پیشبینی روند هفته آتی بازارسرمایه اظهار کرد:به نظر می رسد هفته آتی نیز شاهد معاملاتی فرسایشی، کم رمق، کم حجم و با ارزش معاملات پایین باشیم. 

به عقیده او شاید شاهد نوسانات مقطعی مثبت در بازار باشیم اما برگشت بازار به مدار صعودی نیاز به رشد ارزش معاملات دارد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد این مهم باشیم. 

این کارشناس بازارسرمایه کف تکنیکالی شاخص را در محدوده 1.340 میلیون واحدی دانست و گفت: اگر افت شاخص تداوم پیدا کند در این محدوده شاهد برگشت بازار خواهیم بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =