رکود جهانی بر اقتصاد ایران نیز اثرگذار خواهد بود

عبدالکریم ملک‌نیا گفت: سیگنال‌های رکود در بازارهای جهانی رشد اقتصادی در برخی کشورها را دستخوش تغییر کرده است و این امر بر اقتصاد کشور ما نیز تاثیرگذار بوده است؛ زیرا شاهرگ اقتصادی کشور به صادرات محصولات غیرنفتی بستگی دارد و اگر این مسائل دستخوش رکود شود، عواقب اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش  بیدار بورس، عبدالکریم ملک‌نیا کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین عوامل و سیگنال‌های رکودی که از جانب بانک‌های مرکزی و کشورها صادر می‌شود، پرداخت و به بورسان گفت: رکود در بازارهای جهانی هر از گاهی اتفاق می‌افتد و نمی‌توان بازارهای جهانی را بدون رکود در نظر گرفت زیرا رکود جزیی از بازارها و ذات اقتصاد داخلی و خارجی است.

وی در ادامه افزود: هنوز با قاطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد که وارد رکود در بازارهای جهانی شده‌ایم، اما شرایط به این سو حرکت می‌کند و باید شرایطی را فراهم کرد تا اقتصاد کشور از این رکود آسیب کمتری ببیند.

این کارشناس دوره‌های رکودی پیشین را با وضعیت حال مقایسه کرد و گفت: در حال حاضر با شرایط خاص و جدیدی نسبت به دوره‌های قبلی رکودی مواجه هستیم. جنگ روسیه و اوکراین یکی از عوامل رکود است که تاثیر بسیاری بر رکود اقتصادی و بازارهای جهانی گذاشته است؛ به طوری که افزایش قیمت نفت و گاز را به دنبال داشته است.

به گفته وی؛ زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد مصرف‌کننده نهایی باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کند و برای هزینه بیشتر مصرف هم کاهش خواهد یافت.

ملک‌نیا ادامه داد: سیگنال‌های رکود در بازارهای جهانی رشد اقتصادی در برخی کشورها را دستخوش تغییر کرده است و این امر بر اقتصاد کشور ما نیز تاثیرگذار بوده است؛ زیرا شاهرگ اقتصادی کشور به صادرات محصولات غیرنفتی بستگی دارد و اگر این مسائل دستخوش رکود شود عواقب اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فصل سرما پیش رو است، بیان کرد: با توجه به اینکه در زمستان مصرف فراورده‌های نفتی بیشتر می‌شود و این موضوع افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد، همین افزایش قیمت، تولید را در بخش‌هایی از اقتصاد جهانی برای تولیدکنندگان غیرسودآور می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با پایان یافتن بحران روسیه و اوکراین، وارد فاز رکود در بازارهای جهانی نشویم. البته فراموش نکنیم جنگ روسیه جدا از تاثیر منفی در بخشی‌هایی از اقتصاد، رونق و تاثیر مثبت را در برخی صنایع به همراه داشته است.

ملک‌نیا با بیان اینکه بزودی بازار سرمایه با مباحث و مسائل پیرامون بودجه‌ریزی درگیر خواهد شد، خاطرنشان کرد: به طور کلی مهم‌ترین مطالبه و خواست بازار سرمایه ثبات در سیاست‌گذاری و حرکت به سوی پیش‌بینی پذیرتر شدن اقتصاد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه صنایع کشور دستخوش ابهاماتی هستند، افزود: با توجه به مشخص نبودن آینده برجام و برخی مشکلات، نگرانی بازار و سرمایه‌گذار را به همراه داشته اما به نظر می رسد همزمان با فصل سرما، صنایعی چون پالایشگاهی و تامین سرمایه با ریسک کمتری مواجه و آرامش بیشتری نسبت به دیگر صنایع داشته باشند.

منبع: سنا
کد خبر 21635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =