۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
تورم عربستان شتاب گرفت

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره کل آمار عربستان، نرخ تورم سالانه عربستان سعودی در ماه آگوست به بالاترین میزان در ۱۴ ماه گذشته رسید و سه درصد افزایش یافت، در حالی که در ماه جولای ۲.۷ درصد بود.

به گزارش بیداربورس به نقل از بیزنس، اداره کل آمار (گاستات) در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که افزایش در شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و نوشیدنی است.

بر اساس داده‌های گاستات، رشد سالانه شاخص قیمت مواد غذایی و آشامیدنی در ماه آگوست به ۴.۰ درصد رسید که این رقم حاکی از افزایش ۶.۷ درصدی قیمت گوشت است.

قیمت مواد غذایی و آشامیدنی به دلیل اهمیت نسبی بالای آنها در سبد مصرفی عربستان با وزن ۱۸.۸ درصد، محرک اصلی نرخ تورم در آگوست ۲۰۲۲ بودند.

در مورد نرخ تورم ماهانه، این نرخ در ماه آگوست ۰.۴ درصد افزایش یافت که عمدتاً ناشی از افزایش ۰.۹ درصدی قیمت مواد غذایی بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی گاستات همچنین خدمات شهری، گاز و سایر سوخت‌ها ۰.۴ درصد افزایش یافت.

قیمت کالاها و خدمات ۰.۳ درصد، قیمت رستوران‌ها و هتل‌ها ۰.۸ درصد همچنین تفریح ‌و فرهنگ ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

این سومین ماه متوالی است که تورم سالانه شتاب می‌گیرد و ماه مه با رشد ۲.۲۴ درصدی همراه بوده و پس از آن در ژوئن و جولای به ترتیب ۲.۳۱ درصد و ۲.۶۷ درصد افزایش یافته است.

رشد سالانه سه درصدی CPI در ماه آگوست ۰.۲ درصد بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ در اوایل این هفته بود.

کد خبر 21650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =