بی‌ثباتی اقتصادی مردم را به سمت دلالی سوق می‌دهد

تیمور رحمانی گفت: زمانی که بی‌ثباتی در اقتصاد کلان کشور ایجاد شود به این معنی است که مردم را به سمت معامله‌گری و دلالی هدایت کرده و افراد جامعه به جای برنامه‌ریزی بلندمدت، به سمت کسب سودهای روزمره می‌روند.

بی‌ثباتی در اقتصاد کلان و نوسانات لحظه‌ای از مهمترین تهدیدهایی است که متولیان اقتصاد کشورها به دنبال مقابله با آن بوده و اغلب فعالان اقتصادی از آن به عنوان بزرگترین معضل در چرخه اقتصادی نام می‌برند.

به گزارش بیدار بورس، تیمور رحمانی، یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصاد کلان نه تنها اقتصاد را دچار مشکل می‌کند، بلکه تمام زمینه‌های دیگر کشور را نیز دچار اختلال می‌کند، عنوان کرد: اگر در اقتصاد کلان بی‌ثباتی داشته باشید سرمایه‌گذاری در تولید کالا، تولید دانش و حتی سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: زمانی که بی‌ثباتی در اقتصاد کلان ایجاد شود به این معنی است که مردم را به سمت معامله‌گری و دلالی هدایت کرده و افراد جامعه به جای برنامه‌ریزی بلندمدت به سمت کسب سودهای روزمره می‌روند. البته ما به عنوان اقتصاددان نمی‌توانیم از افراد جامعه به دلیل سفته‌بازی و دلالی انتقاد کنیم چرا که مشکلات اقتصادی باعث بروز چنین رفتارهای اجتماعی می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بی‌ثباتی اقتصاد کلان بی‌اعتمادی در جامعه را دامن می‌زند و تمام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی زیان می‌بینند. زمانی که اعتماد بین افراد جامعه ضعیف شود نشان دهنده کاهش رفاه جامعه است و این یعنی اقتصاد اجتماعی به شدت به مخاطره افتاده است.

افق دید بلند، مرهمی برای سرمایه‌گذاری

رحمانی در ادامه با بیان اینکه مشکلی که عدم ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند، از بین رفتن افق دید در افراد است، گفت: تمام افراد جامعه نمی‌توانند پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند. اقتصاد نباید به سمتی پیش برود که بزرگترین دغدغه افراد جامعه حفظ ارزش پول باشد و این به معنی از دست دادن افق دید بلند مدت اقتصاد کشور است.

کد خبر 21668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =