پیش بینی بورس در نیمه دوم سال با احتمال رشد و محدوده حمایتی شاخص

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از نظر تکنیکالی اندیکاتور RSI به محدوده اشباع‌ فروش رسیده، وضعیت بورس در نیمه دوم سال را با احتمال رشد بازار و محدوده حمایتی شاخص پیش بینی کرد.

به گزارش بیداربورس، نیما میرزایی دریاره اوضاع وخیم و چندین ماهه بورس با انتشار مطلبی با عنوان "زغال‌سنگ؛ سبز اما بی‌دوام" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در حالی تابلوی معاملاتی بازار سهام دیروز سرخ و شاهد ریزش بیش از ۱۱‌ هزار واحدی شاخص‌ کل بود که زیرمجموعه‌های گروه استخراج زغال‌سنگ با اعلام آزاد شدن صادرات زغال‌ سنگ با داد و ستد در سقف‌ های مجاز روزانه، مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفتند.

ماه گذشته گروه‌های دیگری نیز با اخبار مثبت این‌چنینی مدت کوتاهی رشد داشتند. این موضوع قبلا هم در گروه‌های برقی با توجه به افزایش نرخ مشاهده شد اما بعد از مدتی آنها هم مجددا ریزش کردند.

نگاه اکثریت سهام برای رشد است که متاسفانه روزهای مناسبی ندارد. نمی‌توان گفت موضوع آزادسازی صادرات زغال‌سنگ در آینده اثر مثبتی ندارد اما به اعتقاد کارشناسان با هیجان هم نمی‌توان به این اخبار نگاه کرد و قطعا در چند روز آینده گروه زغال‌سنگ اصلاحاتی خواهد داشت. چون به نظر می‌رسد اثر بازار بیشتر از تاثیر خبرها است.

بازار سهام ابتدای سال وضعیت مطلوبی داشت و شاخص‌ کل موفق شد تا کانال ۱.۶ میلیون واحدی صعود کند اما در پنچ ماه اخیر شاخص‌ کل بورس روند ریزشی گرفت. از آن زمان در روند پرقدرت نزولی قرار گرفته و انتظار می‌رود در روزهای متوالی به وضعیت اصلاح قیمت‌ها ادامه دهد و عرضه‌های دیروز نیز در همین چارچوب بماند.

برای آینده کوتاه‌ مدت هم این روند ادامه‌دار است یعنی در یکی دو روز آینده دست‌کم این اتفاق ادامه دارد اما به این معنی نیست که معامله‌گران باید تصمیم به‌ فروش بگیرند. از نظر تکنیکالی RSI به محدوده اشباع‌ فروش رسیده است. در ۱.۵ سال‌ اخیر هر زمان RSI به این محدوده رسیده، یک مثبت رو به بالا داشت. گاهی رشد شاخص فقط ۵‌ درصد است اما گاهی رشد ۴۱‌ درصدی را هم از محدوده اشباع‌ فروش داشت.

بنابراین در محدوده فعلی می‌توان فرض کرد جذابیت خرید برای افرادی که نگاه بلند و میان‌مدتی دارند، ایجاد می‌شود و بیشتر فرصت خرید است تا فرصت فروش. اما در مورد رشد گروه استخراج زغال‌سنگ با توجه به اینکه پول زیادی در بازار وجود ندارد و ارزش معاملات به‌شدت در ‌ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده، برخی از تک‌سهم‌ها یا تک‌گروه‌ها با اخبار مثبتی که منتشر می‌شود مثبت می‌شوند.

در اولین روز معاملاتی این هفته نیز با توجه به اخبار مثبتی که اواخر هفته گذشته پیرامون گروه زغال‌سنگ منتشر شد، پیش‌بینی می‌شد این گروه مثبت آغاز بکار کند و این اتفاق هم افتاد اما اثرگذاری این اخبار در حد نوسانات دو سه روزه در یک گروه است و خریدارانی که بر اساس یک خبر و هیجانی بخواهند معامله داشته باشند بازدهی مناسبی کسب نخواهند کرد.

آزادشدن صادرات زغال‌سنگ شوک مثبت اما موقتی برای بورس بود. بطور کلی اخبار مثبت یا بعضا منفی که پیرامون گروه‌های مختلف بازار مخابره می‌شود اثری در حد نوسانات محدود دارد. بازار از طرفی با افت قابل‌ توجه روبرو شده و جای ریزش چندانی در گروه‌های مختلف ندارد و از طرفی پول لازم برای ورود به سهام و کنترل افزایش قیمتی آنها در بازار موجود نیست. لذا توان ریزش یا صعود بیشتر در بازار وجود ندارد.

بنابراین این اخبار در حد دو سه روز به گروه مربوطه نوسان می‌دهد اما روند نمی‌گیرد.  کلیت بازار تحت‌تاثیر موضوعات مهم‌تری مانند افت جهانی قیمت کامودیتی‌ها که بیشترین اثر را بر بازار گذاشته و رمق معامله‌گران را برای خرید گرفته است. افزایش خزنده نرخ بهره بین‌بانکی نیز از عواملی است که به رکود بازار سرمایه دامن زده و بحث کنترل شدید قیمت دلار نیمایی هم توسط بانک‌ مرکزی بصورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

درحالی‌ که دلار بازار آزاد مجددا به حوالی ۳۲‌ هزار تومان رسیده و دلار توافقی در کانال ۳۰‌ هزار تومان است، کماکان دلار نیمایی رشد خیلی آرامی دارد و تازه به محدوده ۲۷‌ هزار توامان وارد شده ‌است. این موضوعات مواردی هستند که مستقیم و غیرمستقیم روی سودسازی شرکت‌های بورسی و جذابیت آنها برای خرید اثر می‌گذارند و هر سه عامل نیز خلاف جهت جذابیت نمادها در حال حرکت هستند.

تنها موضوعی که در این بین می‌تواند امیدوار کننده باشد و بازگشت بازار را رقم بزند افت شدید قیمت تابلوی نمادهای مختلف است. با توجه به اینکه RSI به محدوده اشباع‌ فروش رسیده، احتمالا برگشتی را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود و یکی از نشانه‌های این رشد می‌تواند ریزش شدید باشد و بعد از آن افزایش ارزش معاملات می‌تواند جزو سیگنال‌های تاییدی برای رشد باشد. 

محدوده حمایتی در نهایت کانال یک‌ میلیون و ۳۲۰‌ هزار واحد است که به‌عنوان کف کانال صعودی دو سال‌ اخیر است. البته در مورد رسیدن به این محدوده تردید وجود دارد اما این عدد را می‌توان به‌ عنوان کف محکمی درنظر گرفت.  از طرفی در دو ماه آینده گزارش‌های ماهانه و عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها روی کدال منتشر می‌شود.

به گزارش‌هایی که در دوماه آینده مخابره خواهد شد خوش‌بینی وجود دارد و امید می رود به وضعیت بازار کمک کند. هرچند چشم‌انداز بنیادی بازار سرمایه با ابهاماتی از جمله قیمت‌های جهانی روبرو است اما سودسازی گذشته‌نگر کماکان جذاب است و با توجه به اینکه موتور انتظارات تورمی در اقتصاد کماکان روشن و پرقدرت است، گزارش‌هایی که در دو ماه آینده روی کدال مخابره می‌شود هم گزارش‌های مناسبی باشد و نشان از وضعیت سودآوری شرکت‌های مختلف بورسی خواهد داشت.

چشم‌انداز بازار در مجموع نسبتا مناسب است. شرایط بازار ضمن اینکه در نیمه دوم سال نوسانی است اما با برآیند روبه بالا خواهد بود و کف‌سازی‌هایی را در محدوده‌های فعلی خواهیم داشت. هر چند فعلا با توجه به کنترل بازارهای مختلف توسط دولت انتظار بازدهی بالا وجود ندارد ولی برآیند مثبت است.

کد خبر 21673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =