کنعانی خبر داد: احتمال برگزاری نشست درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک

سخنگوی وزارت امور خارجه از احتمال برگزاری نشست درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک خبر داد و گفت: ایران هیچ وقت میزمذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات را به عنوان روش مناسب، منطقی و معقول برای حل وفصل اختلافات می‌داند.

به گزارش بیدار بورس از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) ۲۸ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به هفته دفاع مقدس افزود: یاد و خاطره همه ایثارگران، شهدا را گرامی داشت و به جانبازان دوران دفاع مقدس ادای احترام کرد.

کنعانی همچنین در این نشست یاد شهدای دیپلمات وزارت امور خارجه را گرامی داشت.

وی با اشاره به اربعین حسینی ابراز امیدواری کرد این مراسم با شکوه و عظمت باعث تقویت همدلی و همگرایی ملت‌های اسلامی و همه ملل آزاده و پایبند جهان به ارزش‌های انسانی و اسلامی را فراهم کند و زمینه ساز صلح و همگرایی براساس ارزش‌ها و اصول و مبانی دینی و اسلامی باشد.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات در حوزه قفقاز جنوبی بیان کرد: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها و بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و هیچگونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طرفین منجر شده است. ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد. در این ارتباط گفت‌وگوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور ایران انجام و رئیس جمهور دیدگاه‌ها و مواضع ایران را بیان و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد. بعد هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با همتای آذربایجانی انجام شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ کمکی برای پایان درگیری‌ها دریغ نکرده بود با سرعت عمل وارد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد آتش بس برقرار و آرامش به مرزهای دو کشور برگردد. مواضع اصولی ایران واضح است و معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها وکاهش تنش و ورود به گفت‌وگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات دو کشور هستیم. درباره ژئوپولتیک منطقه سیاست ایران روشن است و معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این اختلافات کمک کند هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفت‌وگوها و هم استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای که به پایان دادن درگیری‌ها کمک کند و ایران برمبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه با دو طرف همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش‌ها و رفع اختلافات کمک کند.

وی در پاسخ به سفر رئیس جمهور به نیویورک و اینکه‌ علی باقری نیز در سفر حضور دارد و امکان برگزاری جلسه‌ای در نیویورک در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شود نیز گفت: سفر رئیس جمهور و هیأت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. در ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران برای همراهی با هیأت ایران است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد ولی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی است برای نشست‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای بین مقامات کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد من این احتمال را رد نمی‌کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌کند. ایران هیچ وقت میزمذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات را به عنوان روش مناسب و منطقی و معقول برای حل وفصل اختلافات می‌داند.

کنعانی بیان کرد: ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خود استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از فرصت‌های پیش روی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره از سرگیری روابط بین حماس و سوریه و نقش ایران و حزب الله در این زمینه اظهار داشت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن سوریه در یک بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط دیرینه حماس و دولت سوریه نیز دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای صلح، ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند، رژیم صهیونیستی است. شاهد تغییر رویکرد کشورها و طرف های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابطشان با سوریه بودیم در نتیجه تلاش‌های به عمل آمده و هم نگاه جدید در صحنه فلسطین نسبت به حقوق مردم فلسطین و هم تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله ایران و حزب الله و تلاش‌های مثبت روسیه شاهد گرم شدن مناسبات سوریه با حماس هستیم.

وی افزود: این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر فلسطین کمک می‌کند. همگرایی بین جریان‌های مقاومت می‌تواند به تقویت صلح و ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ملت مظلوم فلسطین نیازمند حمایت ملت‌ها و دولت‌هایی هستند که به حقوق ملت‌ فلسطین اهتمام دارند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره درگیری بین تاجیکستان و قرقیزستان نیز اظهار داشت: دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند. این منطقه در سیاست محور همسایه محور ایران 

کد خبر 21679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =