قیمت خودرو در بورس کالا متعادل و شفاف می‌شود

امیرحسن کاکایی عرضه خودرو در بورس کالا را راهی برای کوتاهی دست دلالان عنوان کرد و گفت: عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند قیمت‌ها را متعادل و شفاف کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امیرحسن کاکایی گفت: بزرگترین مشکل صنعت خودرو این است که بعد از تحریم‌ها به جای اینکه توسعه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را پیش بگیریم، آن را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کردیم که باعث از بین رفتن سرمایه، کاهش نقدینگی، افزایش هزینه‌ها و در نهایت کاهش ظرفیت تولید شد.

وی با بیان اینکه در گذشته سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید می‌شد، اما به مرور زمان این تعداد کاهش یافت، اظهار کرد: تولید خودروسازان هر ساله روند کاهشی داشته به طوری که سال گذشته کمتر از یک میلیون خودرو تولید شد.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در حالی که مسئولان اعلام کرده‌اند که تولید خودرو افزایشی خواهد بود، اما اقتصاد این اجازه را نمی‌دهد همانطور که امسال نیز تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در دستور کار خودروسازان بود، اما با گذشت نیمه نخست سال نبود تغییر چندانی در تولیدات، بعید است تا پایان سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.

رفع مشکلات صنعت خودروسازی در گرو آزادسازی قیمت‌ها

این استاد دانشگاه، آزادسازی قیمت‌ها را راهکاری در رفع مشکلات صنایع خودروسازی دانست و گفت: مشکل این است که آزادسازی قیمت خودرو انجام نمی‌شود و مسئولان آن را قبول نمی‌کنند.

کاکایی با بیان اینکه راه دیگر شفافیت قیمت خودرو، عرضه در بورس کالاست، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا از طرفی می‌تواند قیمت‌ها را متعادل و شفاف کند و به این ترتیب دلال‌ها کمتر انگیزه ای برای ورود به این معاملات خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: افزایش تولید به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز به سرمایه دارد که باید زیرساخت آن فراهم شود؛ زمانی که سرمایه به سمت تولید برود، این صنعت سود آور خواهد شد، اما اکنون نقدینگی خودروسازان کم است و زیان ده شده اند.

کد خبر 21683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =