صادرات زغال سنگ به پاکستان آغاز شد

عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان خاطر نشان کرد: پاکستان به تجارش اعلام کرده که تمام کالاهای مورد نیاز را از ایران وارد کنند و مقرر شده که زغال سنگ مورد نیاز این کشور نیز از طریق ایران تامین شود. سقف صادرات زغال سنگ به پاکستان مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که سالانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ از ایران به این کشور صادر شود.

به گزارش بیدار بورس، علی ریگی میرجاوه، با بیان اینکه تجارت از طریق تهاتر بین ایران و پاکستان عملیاتی نشده است، گفت: درحال حاضر تجارت این دو کشور چیزی شبیه تهاتر است به این معنا که کالا از ایران به پاکستان صادر و در ازای آن کالا وارد می‌کنیم در این شکل تجارت دلاری به نوعی حذف شده است.

وی تهاتر را به معنای کاهش تعرفه‌ها دانست و افزود: تهاتر باعث کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرکی می‌شود؛ هم اکنون از پاکستان برنج، گنجد و میوه‌های گرمسیری مانند انبه و نارنگی وارد و فرآورده‌های نفتی، گازی و کالاهای کشاورزی از ایران به پاکستان صادر می‌شود.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ ایرانیان شیوه تجارت به شکل تهاتر را به پاکستانی‌ها تحمیل کردند و آنها نیز پذیرفتند.

ریگی میرجاوه با بیان اینکه بازارچه مرزی شرایط خوبی دارند، افزود: تلاش داریم که حجم مراودات تجاری صادرات و واردات بین ایران و پاکستان را به ۵ میلیارد دلار ارتقا بدهیم اما در حال حاضر مراودات ما ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار است.

عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان با بیان اینکه چالش‌های پیشروی تهاتر سیب ایران به پاکستان حل شده است، تصریح کرد: تا به امروز موفق به صادرات سیب به پاکستان نشده‌ایم چراکه مقرر شد سیب در ازای نارنگی صادر شود؛ سیب امسال در بازار نیامده است و ماه آینده صادرات سیب و انگور به پاکستان آغاز می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش ارزش روپیه پاکستان نسبت به دلار، گفت: در ماه‌های گذشته ۱۵۰ روپیه یک دلار می‌شد اما امروز ۲۴۰ روپیه یک دلار شده است و همین مسئله زمینه چالش‌های صادراتی بین این دو کشور را ایجاد کرده است.

به گفته ریگی میرجاوه؛ پاکستان به تجارش اعلام کرده که تمام کالاهای مورد نیاز را از ایران وارد کنند و مقرر شده است که زغال سنگ مورد نیاز این کشور نیز از طریق ایران تامین شود. سقف صادرات زغال سنگ به پاکستان مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که سالیانه ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ از ایران به این کشور صادر شود.

وی با اشاره به از بین رفتن زیرساخت‌های جاده‌ای پاکستان بعد از سیل اخیر، گفت: کامیون‌های ایران تا گوادر می‌توانند در پاکستان بروند این در حالیست که در گذشته تا گراچی و لاهور هم می‌توانستند تردد کند؛ چراکه طبق قانون مصوب مجلس کامیون‌های آنها تا ۸۰ کیلومتری ایران می‌تواند رفت‌وآمد کنند.

عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان در پایان بیان کرد: در ایران حمل کالاهای فاسدشدنی  از طریق کامیون‌های یخچال‌دار باید صورت بگیرد اما در پاکستان کالاهای فاسدشدنی از طریق کامیون‌های معمولی انجام می‌شود.

کد خبر 21715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =