زمینه "مذاکره‌" در نیویورک فراهم است

حضور علی باقری، رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در هیات جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک نشان می‌دهد، ایران برای هرگونه مذاکره در جهت احیای برجام آمادگی دارد.

به گزارش بیدار بورس، از چند هفته پیش مقامات آمریکایی مذاکرات احیای برجام را به حالت تعلیق درآورند. آنها با این ادعا که ایران پاسخ‌ مناسبی به آخرین جمع‌بندی آمریکا نداده است، توپ را در زمین ایران انداختند و سعی کردند ایران را مقصر شرایط ایجاد شده معرفی‌کنند. این در حالی بود که لابی مقامات صهیونیستی از چندی قبل و برگزاری انتخابات کنگره آمریکا و پارلمان اسراییل مانع دولت بایدن برای ادامه مذاکرات در وین و توافق احتمالی بود.

مقامات روسیه و چین و سه کشور اروپایی در دو ماه اخیر از پاسخ‌های ایران به جمع‌بندی‌ نهایی ارایه شده از متن پیش نویس توافق استقبال کردند. تقریبا همه کشورهای درگیر در مذاکرات بر سر متنی که جوزپ بورل در نهایت ارایه کرد تا حد زیاد و قابل توجهی تفاهم داشتند و اساسا تفاهم سیاسی در همان زمان ایجاد شده بود. اما در جریان رد و بدل شدن پیام‌ها، طرف آمریکایی بر سر یکی دو موضوع به ویژه حمایت سیاسی این کشورها از بسته شدن موضوعات باقی‌مانده میان ایران و آژانس دبه کردند. آنها با این ادعا که بررسی سوالات آژانس از ایران در چارچوب برجام نیست و موضوعی پادمانی نیست تاکید داشتند که نباید حل و فصل این مساله به برجام گره زده شود این در حالی بود که بسته شدن این سوالات از خطوط قرمز ایران در مذاکرات است.

ایران  خواهان این است که همان طور که در توافق ۲۰۱۵ سوالات آژانس درباره فعالیت‌های گذشته ایران همزمان با اجرای برجام حل و خاتمه یافت، درباره چند سوال فعلی نیز باید به همین شکل رفتار شود.

در عین حال کارشناسان بین‌المللی به این مساله اذعان داشتند که انتخابات کنگره مانع کار دولت آمریکا است و در این میان فشار مقامات اسراییل حائز اهمیت است. این برای دومین بار طی شش ماه گذشته است که تحولات داخلی کشورهای عضو برجام، بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته یا در آن اخلال ایجاد می‌کند. البته اینکه مذاکرات تحت تاثیر تحولات سیاسی داخلی کشورهای عضو قرار گیرد، مسبوق به سابقه است اما نکته قابل توجه رویکرد دولت آمریکاست که سعی دارد تمایلش برای تعویق در مذاکرات را به گردن ایران و پاسخ‌هایش به متن پیش‌نویس توافق بیندازد.

با وجود توقف موقت رایزنی‌های فشرده میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه گفت که، مذاکرات و رایزنی‌ها برای رفع تحریم‌ها به صورت طبیعی در چارچوب معمول از طریق اتحادیه اروپا ادامه دارد و هرگونه تحولی در این چارچوب خواهد بود.

کنعانی درباره سفر علی باقری به نیویورک به همراه رییس جمهور و احتمال برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات برجامی در حاشیه مجمع عمومی گفته است:حضور مذاکره‌کننده ارشد ایران در این سفر، برای همراهی با هیأت عالیرتبه جمهوی اسلامی ایران است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این نشست و اجلاس وجود ندارد. اما به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی فرصت خوبی برای برگزاری نشست های سیاسی، انجام مذاکرات بین کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اما احتمال این‌که در حاشیه این نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و  مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد را رد نکرده و گفته است، ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کند.

حضور مذاکره‌کننده ارشد ایران در نیویورک در حالی که مقامات کشورهای عضو برجام نیز در این روزها در این شهر در رفت و آمد هستند، گویای آن است که اگر طرف مقابل حرفی برای گفتن داشته باشد، زمینه گفت‌وگو فراهم است.

بالطبع هر گونه مذاکره و رایزنی در چارچوب مذاکرات وین و با هماهنگی انریکه مورا یا شخص جوزپ بورل انجام خواهد شد که پیام‌ها میان ایران و آمریکا را رد و بدل می‌کنند.

به گزارش ایسنا، هر چند آمریکا تحت فشار اسراییل در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی است اما حضور مقامات ارشد مذاکره‌کننده و عالی ایران در نیویورک فرصت مجددی برای مذاکره را رو به روی آنها قرار می‌دهد، توافق در دسترس است؛ اینکه از این فرصت استفاده کنند یا نه به آنها بستگی دارد.

کد خبر 21716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =