بهبود قانون تجارت برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری الزامی است

سعید درخشانی بیان کرد: بهبود قانون تجارت برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری الزامی است و با اصلاحات موثر می‌توان از فرصت حضور عامه مردم در این بازار، سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کرد.

به گزارش بیداربورس سعید درخشانی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مساله اصلی بازار سرمایه از سال ۹۹ شروع شد و تصمیمات خلق الساعه که اقتصادی نبوده بازار را دچار بحران کرد به بورسان گفت: در دولت سیزدهم نباید ترس از ریزش بازار وجود داشته باشد و رنگ و بوی بحث‌های سیاسی نیز باید در بازار کمرنگ‌تر شده و به سمت اقتصاد و پیش‌بینی‌پذیر بودن آن حرکت کند.

وی افزود: به دلیل سیاست‌هایی که بانک‌های مرکزی دنیا در پیش گرفته‌اند، بازارهای جهانی وضعیت خوبی ندارند و این مسائل نقدینگی را به سمت و سوی تولید هدایت نمی‌کند و البته در پیش گرفتن سیاست انقباضی در کشور ما هم بازار را دچار بحران کرده است.

سعید درخشانی در ادامه اظهار کرد که بهبود قانون تجارت برای بهبود شرایط سرمایه‌گذاری الزامی است و با اصلاحات موثر می‌توان از فرصت حضور عامه مردم در این بازار، سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کرد به طوری که این موضوع هم تضمین‌کننده منافع سهامدار بوده و هم می‌تواند اقتصاد را به مسیر درست برگرداند.

در ادامه، بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه، فضای سیاسی حاکم بر بازار پس از تحولات سال ۹۹ را به عنوان مهم‌ترین مسئله این روزهای بازار سهام معرفی کرد و به بررسی مهم‌ترین مسائل بازار سرمایه و چشم‌انداز آن پرداخت و گفت: اصلی‌ترین چالش بازار مسئله پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد است و تا زمان پابرجایی تحریم‌ها، اقدامات دولت به تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود و احیای برجام لازمه گذر از این چالش است.

وی در ادامه عنوان کرد: بازار دچار بی اعتمادی شده است و دلیل آن عملیاتی نشدن وعده‌های متعدد بوده است زیرا بورس در اختیار نهادهای دولتی است و نمی‌توان انتظار داشت که دولتی‌ها اظهارنظر نکرده و به سراغ بازار نیایند.

این کارشناس بازار سرمایه بزرگترین دغدغه بورس را بی‌اعتمادی ناشی از سیاست‌های دولت دانست و گفت: پیشنهاد می‌شود یک نهاد تخصصی در داخل سازمان بورس ایجاد شود و همانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طرح‌های ارائه شده به سازمان را با کمک و همکاری نهادهای موثر بررسی و تحلیل درستی از تاثیرات مثبت و یا مخرب طرح مورد نظر ارائه شود تا بازار دچار آسیب جدی نشود.

صمدی اظهار کرد: باید قبل از اجرای طرح‌های مورد نظر، هشدارهای لازم داده شده و گزارش‌های مربوطه تهیه شود.

وی تاکید کرد: به پشتوانه نفوذ بازار سرمایه در سیاست‌گذاری اقتصادی، سیمان و خودرو به بورس کالا وارد شد و قیمت‌گذاری دستوری از برخی صنایع حذف و واریز سود از طریق سجام انجام شد.

کد خبر 21739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =