۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
نفت به کانال ۸۶ دلاری رفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴ دلار و ۳۱ سنت معادل ۴.۷۶ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۱۵ سنت رسید.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم طی دو دهه گذشته و ترس از رکود اقتصادهای بزرگ دنیا به‌دنبال بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی و کاهش تقاضا برای نفت قیمت آن را ۵ درصد در روز جمعه کاهش داد و به پایین‌ترین سطح طی ۸ ماه گذشته رساند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴ دلار و ۳۱ سنت معادل ۴.۷۶ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۱۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴ دلار و ۷۵ سنت معادل ۵.۶۹ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۷۴ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی برای چهارمین هفته پیاپی با کاهش قیمت مواجه بودند. قیمت فروش بنزین و دیزل هم در آمریکا بیش‌از ۵ درصد کاهش‌یافته است.

بانک فدرال‌رزرو آمریکا در روز چهارشنبه نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داد. بانک‌های مرکزی سراسر دنیا هم دنباله‌روی آمریکا بودند و نرخ بهره خود را بالا بردند. بدین‌ترتیب خطر رکود اقتصادی افزایش‌یافته است.

ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم از ماه مه ۲۰۰۲ رسیده‌است. بالا رفتن ارزش دلار تقاضا برای نفت را پایین می‌آورد چون قیمت سوخت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.

فعالیت‌های اقتصادی در منطقه یورو در ماه سپتامبر کاهش‌یافته است. کاهش هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و تشویق دولت به صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌دنبال قطع عرضه گاز روسیه به اروپا اقتصاد این منطقه را وارد رکود می‌کند.

شاخص‌های اصلی بورس وال‌استریت آمریکا بیش‌از ۲ درصد در روز جمعه سقوط کردند. سرمایه‌گذاران نگرانند سیاست‌های سخت‌گیرانه بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم اقتصاد را وارد رکود کرده و به درآمد شرکت‌ها آسیب برساند.

در زمینه عرضه، تلاش‌ها برای احیای قرارداد اتمی برجام با ایران متوقف‌شده و امید به بازگشت نفت خام ایران به بازار را پایین آورده‌است‌.

کد خبر 21803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =