چرا بازارسرمایه هنوز ارزنده است؟

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است در حال حاضر، قیمت بسیاری از سهم‌ها در کنار میانگین   P/ E  ۲۰ساله بازار که ۷ است، در مقایسه با P/ Eفعلی بازار که ۶ است و بسیاری از سهام که P/ E‌ آنها به ۳ رسیده ، نشان از ارزندگی بازارسرمایه است بنابراین اگر ریسک را می‌پذیریم و تصور نمی‌کنیم که ایران وارد مرحله چالش‌های جدی شود، بسیاری از سهم‌ها با وجود رخوت و رکودی که در بورس وجود دارد، ارزنده هستند و با دید یکساله می‌توانند بازدهی ۶۰ تا ۱۰۰درصدی داشته باشند البته پذیرش این نکته در این فضا، سخت به نظر می‌رسد و این خود یکی از نشانه‌هاست.

به گزارش بیداربورس سعیده امیراحمدی، مدیرعامل سبدگردان کارگزاری اقتصادبیدار در خصوص چشم‌انداز بازارسرمایه در روزهای آینده بیان کرد: اگر بخواهیم در مورد چشم‌انداز بازار سرمایه صحبت کنیم، باید اشاره کنیم که طی دوسال گذشته، بازار به‌طور مداوم روند کاهشی داشته و هر برگشت رو به بالایی مختصر بوده و بعد از آن ریزش تندتری اتفاق افتاده است.

او اضافه کرد: با توجه مورد ذکر شده بخش زیادی از بازار خسته، ناامید و شاکی است و تداوم این روند در ذهنشان تکرارشونده است در نتیجه این موضوع سبب شده تا قیمت بسیاری از سهام موجود به نقاط ارزنده برسد.

وی در خصوص چرایی ارزندگی بودن بازارسرمایه اظهار کرد: در حال حاضر، ریسک‌های موثر بر بازار در بالاترین حد ممکن قرار دارند که بخشی‌ از آن، متاثر از فضای کلی بازار است و البته این ابهام نیز وجود دارد که بحث مذاکرات و برجام، مثل گذشته خوش‌بینانه نیست و در نقطه‌ای قرار دارد که صفر و یک قطعی دارد و به نظر می‌رسد در نقطه آخر ایستاده است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری باشد، دیگر نمی‌توان به‌طور مطلق خوش‌بین بود، امکان نقطه صفر برجام هم وجود دارد و نقطه صفر مشمول تحریم‌های سنگین‌تر، جدیدتر و حتی شرایطی سخت‌تر از قبل می‌شود و حتی ممکن است سطح تنش‌ها بالاتر رود.

به عقیده امیراحمدی این موارد سبب می‌شود که گزینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران با رکود جدی روبه‌رو باشد و در این مورد وضعیت بورس از دیگر بازارها بدتر است ولی اگر بخواهیم راجع به آینده سه‌ماهه در بورس حرف بزنیم، باید این شرایط را بپذیریم و اگر بپذیریم، تازه قدم در مرحله‌ای می‌گذاریم که بازار را نگاه می‌کنیم تا ببینیم چطور است.

*دلار تهدیدی برای بورس نیست 

او با بیان اینکه  مساله دیگر تاثیر گذار بر بازارسرمایه دلار است، تصریح کرد: دلار چشم‌انداز کاهش قیمت قابل‌توجهی ندارد زیرا نرخ دلار نیمایی حدود ۲۵ تا ۲۶هزارتومان است و در بهترین حالت اگر توافق انجام شود، دلار آزاد هم به همین نرخ می‌رسد؛ بنابراین ریسک افت نرخ ارز را برای بورس نخواهیم داشت و برعکس، پتانسیل جهش رو به بالا را دارد.

وی در خصوص قیمت دلار افزود: فعلا بهانه‌ای برای جهش ارز وجود ندارد اما رشد ارز در آینده اتفاق خواهد افتاد بنابراین از این زاویه می‌توان گفت که ریسک کاهش نرخ ارز بر بازارسرمایه موثر نیست.

مدیرعامل سبدگردان کارگزاری اقتصادبیدار، در خصوص قیمت‌های جهانی بیان کرد: قیمت‌های جهانی هم‌زمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، یک مرحله رشد و یک مرحله ریزش را تجربه کردند و در حال حاضر در میانه یکی از رکودهای دوره‌ای ۱۰ تا ۱۲ساله بورس‌ها و اقتصاد جهانی قرار داریم.

امیراحمدی با اشاره به اینکه این روزها وجود دلایل و تحولاتی در کشور و شرایط بازارسرمایه موجب شده که در حال حاضر در وضعیت بعد از ریزش قرار بگیریم، اظهار کرد: به همین دلیل سهام کامودیتی‌محور، ریزش زیادی نداشتند اما اگر بورس ایران در مرحله بعد از رشد بود و این اتفاقات در دنیا رقم می‌خورد، ریزش شدیدتری را تجربه می‌کردیم اما نرخ‌ها اکنون در وضعیت نرمال قرار دارند چرا که نفت ۸۵دلاری و مس ۸‌هزار دلاری نرخ‌هایی نرمال هستند که همیشه مورد توجه فعالان بازارسرمایه بوده‌اند.

او افزود: علی‌رغم اینکه شاید نرخ‌ کامودیتی‌ها کاهشی باشند از این زاویه فعلا خطری جدی بورس را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی وجود ندارد. 

*بازدهی ۶۰ الی ۱۰۰ درصدی برخی از سهام بورس 

وی معتقد است در حال حاضر، قیمت بسیاری از سهم‌ها در کنار میانگین   P/ E  ۲۰ساله بازار که ۷ است، در مقایسه با P/ Eفعلی بازار که ۶ است و بسیاری از سهام که P/ E‌ آنها به ۳ رسیده ، نشان از ارزندگی بازارسرمایه است بنابراین اگر ریسک را می‌پذیریم و تصور نمی‌کنیم که ایران وارد مرحله چالش‌های جدی شود، بسیاری از سهم‌ها با وجود رخوت و رکودی که در بورس وجود دارد، ارزنده هستند و با دید یکساله می‌توانند بازدهی ۶۰ تا ۱۰۰درصدی داشته باشند البته پذیرش این نکته در این فضا، سخت به نظر می‌رسد و این خود یکی از نشانه‌هاست.

این کارشناس بازارسرمایه داد:  معمولا هنگامی که تصور عمومی کلی وجود دارد، می‌تواند نشان‌دهنده پایان یک‌روند باشد چه در رشد قیمت و چه در کاهش آن درنتیجه انتظار می‌رود اگر چشمانمان را ببندیم و یک‌سال دیگر باز کنیم و روزنامه یک‌سال دیگر را بخوانیم، قیمت‌ها به‌مراتب بالاتر از قیمت‌های فعلی خواهد بود.

کد خبر 21882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =