کاهش ۶ درصدی نرخ‌های جهانی در ماه‌های آتی

حمید خیل‌نژاد : با توجه به نرخ دلار، تضعیف یورو و سیاست‌های پولی انبساطی بانک های جهانی باید برای کاهش ۵ تا ۶درصدی نرخهای جهانی در یک فرایند دو تا سه ماهه آماده باشیم.

حمید خیل‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه به بیدار بورس در خصوص وضعیت اقتصادی در کشورهای دنیا گفت: ظهور کرونا بانک‌های مرکزی بزرگ جهان را متقاعد کرد که به سیاست‌های پولی انبساطی تمایل پیدا کنند و اکنون خوشبختانه پس از کاهش شدید پاندمی کرونا آن بانکها درصدد کنترل تورم و افزایش نرخ بهره بمنظور سرعت­گیر رشد نرخ تورم و خلق نقدینگی خود هستند.

رشد دلار در ۳ ماهه آتی تا سطح ۱۱۵ واحد؟

خیل‌نژاد تصریح کرد: در همین حین، با سقوط ارزش یورو بدلیل جنگ روسیه و اکراین و افزایش شدید هزینه‌های انرژی و افزایش ریسک اقتصادی تولید در حوزه اروپا، قدرت دلار علی‌رغم تمامی گمانه‌زنی‌ها در مورد افول قدرت امریکا رکوردهای دو دهه خود را ارتقاء داد و اکنون در سطح ۱۰۹ واحد قرار دارد.

کاهش ۶ درصدی نرخ‌های جهانی

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی اقتصاددانان از رشد دلار در سه ماهه آتی تا سطح ۱۱۵ واحد خبر می‌دهند، بعبارت دیگر انتظار برای رشد کامودیتی‌ها نه تنها خوشبینی کاذب به نظر میرسد با این حال لازم است برای کاهش تا ۵و۶درصدی نرخهای جهانی در یک فرایند دو تا سه ماهه آماده باشیم.

بحران اقتصادی چین ادامه‌دار شد

خیل‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۹% ذخایر ارزی کشورها بر مبنای دلار امریکا، ۵/۲۰% بر مبنای یورو، ۸/۵% ین و ۸/۴% دلار استرالیا است، که این امر بازار بورس را که نزدیک به هفتاد درصد آن وابسته به انواع کامودیتی‌هاست را تحت فشار مضاعف قرار خواهد داد، گفت: نمی‌شود در مورد رکود جهانی صحبت کرد و از اقتصاد چین نگفت؛ در ماه اوت گذشته فروش مسکن در چین در حالیکه قیمتها ۳/۱% افت داشته‌اند به میزان ۶/%۲۲ کاهش داشته که همچنین در هشت ماهه اخیر آن شاهد کاهش ۴/۷درصدی سرمایه گذاری در بخش مسکن چین بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن و مستغلات در اقتصاد چین به مثابه موتور آن است. گفت: از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۵ نرخ رشد متوسط سالانه ۷/۸% بوده اما در دوره بعد تا کرونا این عدد به حدود ۶و۷ درصد رسید و امروز گمانه زنی‌ها در دامنه ۴% هستند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: جالب است که بدانید در سال ۲۰۱۶ تعداد خانه‌های تکمیل شده خالی در کشور چین ۴۹ میلیون واحد بوده که این تعداد در گزارشات اخیر در حدود ۶۵ میلیون ملک خالی آمار می­شود. یعنی، بحران اقتصادی کشور چین علی رغم توانمندی‌ها و ذخایر عظیم آن جدی بوده و ادامه خواهد داشت.

خبرنگار : آرزو صباحتی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =