شلوغی‌ها بورس را قرمز کرد!؟

مرداد ماه ۱۳۹۹ برای بورسی‌ها تاریخی فراموش نشدنی است چرا که روزهای خونین بورس از آن زمان شروع شد و با گذشت بیش از دو سال هنوز هم ادامه دارد. با این حال در روزهای گذشته برخی برنامه‌های خبری ریزش بازار را به فضای متشنج روزهای اخیر کشور ربط داده‌اند. این در حالی است که چراغ بازارسرمایه دوسالی است که رنگ قرمز را نشان می‌دهد. ...

به گزارش بیداربورس مرداد ماه ۱۳۹۹ برای بورسی‌ها تاریخی فراموش نشدنی است چرا که روزهای خونین بورس از آن زمان شروع شد و با گذشت بیش از دو سال هنوز هم ادامه دارد. با این حال در روزهای گذشته برخی برنامه‌های خبری ریزش بازار را به فضای متشنج روزهای اخیر کشور ربط داده‌اند. این در حالی است که چراغ بازارسرمایه دوسالی است که رنگ قرمز را نشان می‌دهد. بیداربورس در ادامه به بررسی دلایل ریزش بازارسرمایه در دو سال اخیر پرداخته‌ است.

*دلایل ریزش بورس در دو سال اخیر

افزایش قیمت دلار

آزادسازی سهام عدالت

عرضه ETF دولتی

ویروس کرونا

افزایش تعداد فعالین بازارسرمایه

رشد چشمگیر بورس در سال ۹۷ و ۹۸

دخالت دولت در بورس

افزایش تعداد عرضه‌های اولیه

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

قیمت‌گذاری‌های دستوری

مجاز و متوقف نمودن معامله‌ سهم‌های مختلف

فروش‌های هیجانی حقوقی‌های بازار

انتخابات ریاست جمهوری

فروش بیش از حد اوراق

افزایش نرخ بهره بین بانکی

تصمیمات یک شبه مسئولین

اخبار ضدونقیض برجامی

جنگ اوکراین و روسیه

به گفته کارشناسان موارد ذکر شده از مهم‌ترین دلایل ریزش بورس در دو سال اخیر بوده است همچنین با نگاهی به نمودار روند بورس در دو سال گذشته متوجه میشویم که ریزش بورس مربوط به امروز و دیروز نیست و فعالان بازار از مرداد ماه ۹۹ تا امروز با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

*نمودار بازارسرمایه در سال‌های گذشته

شلوغی‌ها بورس را قرمز کرد!؟

*ترس بازارسرمایه از چیست؟

رسول جاویدی، مدیرسرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش در خصوص ادعای تاثیر اعتراضات اخیر بر بازارسرمایه به بیداربورس گفت: اعتراضات اخیر آنقدری بر بازارسرمایه تاثیر نداشته و این روزها بازار درگیر ترس از ابهامات دیگری از جمله برجام بودجه است.

*کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی

او افزود: با توجه به اینکه به زمان تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم و از طرفی احتمال افزایش نرخ انرژی در بودجه وجود دارد این احتمال می‌رود که با وقوع این موارد میزان سودآوری شرکت‌های بورسی کاهش یابد.

وی در پیش‌بینی روزهای آینده بازارسرمایه اظهار کرد: انتظار می‌رود که در روزهای آتی بازدهی به سمت تک‌سهم‌ها حرکت کند و همچنین اخبار برجامی نیز تاثیر بسزایی بر روند بازارسرمایه خواهد داشت.

*ریزش بورس به ۱۰ روز اخیر ختم نمی‌شود

ابراهیم سماوی، مدیرتحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر نیز در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص ادعای تاثیر اعتراضات بر بازارسرمایه بیان کرد: روند ریزشی بورس به ۱۰ روز اخیر ختم نمی‌شود و بیش از دو سال است که بازارسهام روند منفی را در پیش گرفته بنابراین نمی‌توانیم روند ریزشی بورس را به اعتراضات گره بزنیم.

او معتقد است که اعتراضات می‌تواند دلایلی از جمله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد و بورس بخشی از انگیزه اقتصادی بوده است.

*دلایل ریزش بورس چیست؟

وی در بررسی دلایل ریزش این روزهای بازارسرمایه بیان کرد: باتوجه به اینکه پایان شهریور ماه زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها است می‌توان این مهم را ازدلایل ریزش بازارسرمایه دانست.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: ابهام در مذاکرات برجام این روزها موجب شده که حجم نقدینگی پارک شده جرات ورود به بازارسرمایه را نداشته باشد.

 سماوی در پایان به بیداربورس گفت: تا زمانی که حجم معاملات پایین باشد و شرایط اقتصادی در وضعیت کنونی باشد بازارسرمایه در محدوده نوسانی این روزها به روند خود ادامه خواهد داد.

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =