از شایعه تا واقعیت

پس از گمانه‌زنی‌ها در خصوص تصویب طرح صیانت، استفاده از اینترنت ماهواره‌ای سر زبان‌ها افتاد و در روزهای اخیر پس از محدودیت‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی همراه با اعلام آمادگی برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران در توئیت ایلان ماسک مدیرعامل استارلینک، بحث اینترنت ماهواره‌ای داغ شد در سوی دیگر وزیر ارتباطات اعلام کرد که بر اساس ضوابط «شورای عالی فضای مجازی ایران»، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند اما اطلاعات آماری حاکی از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران است.  

به گزارش بیدار بورس، پس از گمانه‌زنی‌ها در خصوص تصویب طرح صیانت، استفاده از اینترنت ماهواره‌ای سر زبان‌ها افتاد و در روزهای اخیر پس از محدودیت‌های ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی همراه با اعلام آمادگی برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران در توئیت ایلان ماسک مدیرعامل استارلینک، بحث اینترنت ماهواره‌ای داغ شد اما پس از آن با چراغ سبز وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص عدم وجود تحریم در حوزه صادرات تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران، داستان کمی جدی شد.

 اگرچه «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات اعلام کرد که بر اساس ضوابط «شورای عالی فضای مجازی ایران»، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند اما اطلاعات آماری حاکی از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران است.  

شرکت های بورسی به خطر می‌افتند؟

اسیاتک، های وب، مخابرات، افرانت و ... شرکت‌هایی با تمرکز بر ارائه اینترنت در بازار سرمایه هستند که بدون شک فراگیر شدن اینترنت ماهواره‌ای میتواند بر کسب و کار و سودآوری آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر سایر شرکت‌های حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات و گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن هم میتوانند تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرند. با این حال بر سر راه فراگیر شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران موانع جدی وجود دارد.

استارلینک چیست؟

استارلینک پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس انجام میشود و هدف آن مهیاسازی اینترنت در تمام کره زمین و حتی فضا است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده‌ که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

میزان سرعت اینترنت ماهواره‌ای چقدر است؟

براساس اعلام شرکت سازنده، سیستم اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس قادر است سرعت اینترنت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را به صورت تئوری به هر نقطه از کره زمین برساند. این سرعت ماهواره استارلینک در حالی است که در کشور ما طبق آخرین گزارشات، ۲۸.۴۹ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱۰.۱۴ مگابیت‌ بر ثانیه است.

نحوه استفاده از استارلینک در ایران

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای به یک وسیله و اشتراک نیاز دارید.

ترمینال یا دیش به عنوان گیرنده و مودم (قیمت حدود ۴۰۰ الی ۶۰۰ دلار)

حق اشتراک ماهانه (ماهانه حدود ۸۰ الی ۱۱۰ دلار)

نکته: دیش یا ترمینال می‌تواند روی سقف، حیاط یا حتی فضای خارجی نزدیک به خانه نصب شود. اسپیس ایکس یک اپلیکیشن واقعیت افزوده برای اندروید و iOS منتشر کرده تا کاربران با استفاده از آن بتوانند بهترین مکان و موقعیت را برای قرار دادن ترمینال گیرنده بیابند.

آیا این سرویس در ایران قابل‌دسترسی است؟

به نقل از خبر آنلاین، پاسخ بله است. این ماهواره‌ها در مدار زمین درحال گردشند. از قطب جنوب تا ایران، محدودیتی در دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد. اما آنچه سبب شده گستره ارائه خدمات اینترنت جهانی در ایران فعال نباشد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. با وجود این حالا که ایلان ماسک اعلام آمادگی کرده و وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای در ایران را لغو کرده‌ است دسترسی ایران به خدمات استارلینک به هیچ عنوان غیرممکن نیست.

مانع بزرگ استارلینگ در ایران چیست؟

نخستین مانع بزرگ برای دسترسی به استارلینک، مساله داشتن «ترمینال» است. فارغ از هزینه، اصولا منتقل کردن رسیور و دیش این شرکت به ایران در ابعاد وسیع و به شکل قانونی ممکن نیست.

نکته :یه گزارش تجارت‌نیوز از آنجایی‌که تجهیزات اتصال به اینترنت ماهواره‌ای خیلی تجهیزات بزرگی نیست احتمالا در قالب کالای قاچاق، به ایران  خواهد رسید. مثل همه کالاهای قاچاق قبلی از ویدئو تا واکسن خارجی. شاید در ابتدا مانند هر دستگاه دیگری دسترسی و تعداد آن محدود باشد، اما تجربه تهیه دستگاه‌های ماهواره نشان می‌دهد پس از مدتی دسترسی به تجهیزات مورد نیاز سخت نخواهد بود.

مانع دوم هزینه ماهانه خدمات استارلینک است که نه تنها پرداختن از داخل کشور به دلیل تحریم‌ها غیرممکن است، بلکه به نسبت وضعیت اقتصادی و قدرت خرید شهروندان ایرانی، رقمی حدود ۱۰۰ دلار (حدود ۳ میلیون تومان)، هزینه بسیار سنگینی برای بسیاری از ایرانیان محسوب می‌شود.

نکته: به نقل از تجارت‌نیوز اگر ایلان ماسک درپی تلاش برای معافیت ایران از تحریم‌هاست، به‌احتمال فراوان دولت آمریکا این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد. این پروژه‌ای است که پیشتر در اوکراین و روسیه در حین جنگ اجرا شده و تبعات این اقدام برای روسیه به حدی بود که وزیر روسی اخیرا تهدید کرد ماهواره‌های استارلینک را با موشک‌های بالستیک بیرون از جو مورد هدف قرار خواهد داد.

امکان اتصال مستقیم گوشی‌های همراه به استارلینگ وجود دارد؟

اتصال مستقیم گوشی به ماهواره در گوشی های رایجی که ما در حال استفاده از آنها هستیم وجود ندارد (حداقل در حال حاضر)، و شما برای اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک نیاز به یک دیش استاندارد این شرکت دارید

منبع: بیدار بورس
کد خبر 21956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =