تامین اجتماعی و مالیات دو ابر چالش شرکت‌های دانش بنیان

علی رغم آنکه بخش مهمی از اقتصاد ملی ما در حوزه دولتی صرف می‌شود اما هنوز فضای مشخص جامعی برای دستگاه های اجرایی که نیاز فناورانه خود را مشخص کنند، وجود ندارد، به همین دلیل شرکت های دانش بنیان از نیاز ارگان‌های مختلف وزارتخانه‌ها خبر ندارند و لذا محصولی را تولیدمی‌کنند که مورد نیاز دولت نیست.

به گزارش بیدار بورس؛ یک پژوهشگر حوزه فناوری توسعه بازار گفت: در حال حاضر یک بازار مشخصی که شرکت های دانش بنیان بتوانند محصولات خود را در آن عرضه کنند وجود ندارد و لازم است هرچه سریع تر این بازار ایجاد شود.

علی پاشایی با بیان اینکه اقتصاد کلان کشور هنوز بر پایه دانش بنیان شکل نگرفته است، اذعان کرد: در دنیای امروز ایران در حال گذر از اقتصاد منابع محور متکی به منابع خام مثل نفت و ذخایر معدنی به  اقتصاد صنعتی است.

وی افزود:یکی از عللی که هنوز نتوانستم بازار گسترده ای در حوزه دانش بنیان ایجاد کنیم، به مدل کلی اقتصاد کلان مربوط می شود که متاسفانه هنوز دانش بنیان نیست.

فعال حوزه اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر نیاز سنجی در حوزه فناوری و سپس گسترش بازار، خاطرنشان کرد:در واقع لازم است به علم بازاریابی از نیاز تا محصول برسیم، که در این راستا باید دو بخش نیازهای فناورانه بخش دولتی و خصوصی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

پاشایی با بیان اینکه علی رغم آنکه بخش مهمی از اقتصاد ملی ما در حوزه دولتی صرف می‌شود اما هنوز فضای مشخص جامعی که  دستگاه‌های اجرایی بتوانند نیاز فناورانه خود را مشخص کنند، وجود ندارد، عنوان کرد:به همین دلیل  شرکت های دانش بنیان از نیاز ارگان‌های مختلف وزارتخانه‌ها خبر ندارند و لذا محصولی را تولیدمی‌کنند که مورد نیاز دولت نیست.

وی با بیان اینکه عمدتا  سیاست گذاری  شرکت های دانش بنیان در کشور به سمت  تقویت عرضه فناوری بوده است، ابراز کرد:عدم اعتماد شرکت ها و سازمان های بزرگ به شرکت های دانش بنیان داخلی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.

این کارشناس دانش بنیان با بیان اینکه تاکنون مشوق جدی که شرکت های صنعتی را ترغیب به استفاده محصولات از شرکت های دانش بنیان داخلی کنیم وجود ندارد، ابرازکرد: پژوهش ها نشان می دهد که شرکت های دانش بنیان هنوز موفق نشدند به ۹۰ درصد بازار اقتصاد وارد شوند.

پاشایی گفت:هنوز شرکت های دانش بنیان موفق نشدند که وارد صنایع بزرگی همچون فولاد، پتروشیمی و غیره وارد شوند.

وی ضمن اشاره به عدم توسعه بازار که نتیجه استفاده نکردن از شرکت های دانش بنیان به وجود آمده است، اذعان کرد:عدم نیاز سنجی دولت و شرکت های دانش بنیان باعث شده که محصولی در شرکت های دانش بنیان تولید شود که مورد نیاز کشور نبوده است

یک پژوهشگر حوزه فناوری توسعه بازار با بیان اینکه تامین اجتماعی و مالیات به دو چالش بزرگ شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است، ابراز کرد:متاسفانه قوانین و آیین نامه های موجود در تامین اجتماعی در خصوص شرکت های دانش بنیان شفاف نیست.

پاشایی با بیان اینکه در حوزه تعامل شرکت های دانش بنیان و تامین اجتماعی به دلیل نبود قانون های مشخص و شفاف دچار ابهام وبرخورد سلیقه ای هستیم، خاطر نشان کرد:آیین نامه های مبهم باعث شده است که افراد متخصص کمی در حوزه دانش بنیان در سازمان تامین اجتماعی مشغول به فعالیت باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 21962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =