اهمیت بودجه ۱۴۰۲ در روند نیمه دوم سال بورس و پیش بینی ارزش معاملات

کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی وضعیت ارزش معاملات گفت: بورس در نیمه دوم سال ‌وزن قابل‌ توجهی به بودجه می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، رسول جاویدی با انتشار مطلبی با عنوان "وزن‏‏‏‏‏‏‏‏‌کشی‏‏‏‏‏‏‏‏‌ بودجه در نیمه دوم بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: افت نماگر های بورس تهران صرفا مرتبط با ابتدای هفته گذشته نیست و تقریبا چند هفته‌ است قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد کاهش می یابد. در واقع افت قیمت سهام از اوایل مرداد ماه شدت گرفته است.

قیمت سهام برخی شرکت‌ها با کاهشی که صورت گرفت به محدوده جذابی رسید. از منظر تکنیکالی نیز بررسی وضعیت برخی نمادها از بازگشت به سطوح حمایتی خبر می‌دهند.  انتشار گزارش شرکت‌ها و بهبود وضعیت فروش شهریور ماه نوید حرکت به سمت پویایی در بازار سهام را می‌دهد. طبیعتا در این بین حمایت‌هایی هم از سوی حقوقی‌ها صورت‌ گرفته‌ است.

تجربه نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف حمایت‌های متعددی از بازار سرمایه صورت‌ گرفته اما قیمت سهام بخصوص سهام شرکت‌های ارزنده که طی چند وقت گذشته کاهش محسوسی را تجربه کردند، اکنون به سطوح جذابی بازگشتند.  در یک‌ ماه اخیر برخی نمادها افت ۲۰ تا ۲۵‌ درصدی را تجربه کردند و به لحاظ قیمتی، اکثر سهام به محدوده جذابی رسیدند و استقبال معامله‌گران از چنین مواردی یقینا طبیعی ارزیابی می‌شود.

هر چند در ماه گذشته انتظار از بهبود بازار کمتر بود اما همزمان با انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها وضعیت معاملات در بازار سهام رو به بهبود گذاشت. طبیعتا شرکت‌های حقوقی و سهامداران از ارزندگی سهام اطلاعات بیشتری داشتند و در این برهه از داد و ستدها خرید بیشتر را در دستور کار قرار دادند.  بر این اساس نمی‌توان رشد بازار را تحت‌تاثیر عامل ظرفیت بنیادی شرکت‌ها درنظر گرفت. چراکه صرفا ظرفیت بنیادی اثرگذار نیست و افت‌های اخیری که صورت گرفت به لحاظ ارزندگی، قیمت سهام را به سطوح ارزنده هدایت کرد.

این مهم دیگر عامل تشدید خرید از سوی معامله‌گران بود.  به هر ترتیب قطعی برق نیز گریبانگیر صنایع در فصل تابستان بود اما با افتی که در قیمت رمزارزها صورت گرفت، عملا کاهش برق مصرفی مشاهده و این مهم تا حدودی مانع از قطعی گسترده برق شد. در عین حال بخشی از زیرساخت‌های گازی با مشکلاتی مواجه است.

هر از چندگاهی معامله‌گران بازار سرمایه شاهد ایجاد قطعی گاز در صنایع نیز هستند اما با تجربیات چند سال‌ اخیر احتمال می‌رود در سال‌جاری قطعی گاز کمتری را تجربه کرد.  یکی از دیگر موضوعات حائز اهمیت که نیمه دوم سال‌ بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد مرتبط با گزارش بودجه سال ‌۱۴۰۲ خواهد بود. این موضوع وزن بیشتری نسبت به وقایع گازی دارد.

حال گمانه‌زنی‌هایی پیرامون نرخ‌های انرژی از جمله برق یا گاز وجود دارد که احتمالا تغییرات قیمتی در این زمینه‌ها رخ دهد. به‌نظر می‌رسد چنین مواردی بیشتر مورد توجه معامله‌گران فعال در بخش مولد قرار می‌گیرد. فارغ از این موضوع اینکه آیا ممکن است بطور مجدد مذاکرات به حصول توافق منجر شود یا خیر نیز در راس اخبار اثرگذار در بازار سهام طی چند وقت اخیر بود. 

در معاملات بورس تهران و فرابورس باید تک‌سهم‌هایی که بازدهی‌ خاصی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند را کنار گذاشت. با ارزیابی کلیت معاملات مشاهده می‌شود بازار در زمان‌های متفاوت افت و خیزهای متعددی را تجربه کرده است. صعود دوره‌ای و نزول از موارد حائز اهمیت در داد و ستدها بشمار می‌روند.

در کوتاه‌مدت و با پول‌های کم استراتژی اصلی می‌تواند بدین‌گونه تعریف شود که سرمایه‌گذاران با بازار موج‌سواری کنند. نباید فراموش کرد شرایط برای پول‌ های بزرگ‌تر متفاوت خواهد بود. زمانی‌که احتمال می‌رود نرخ‌های گاز یا برق دستخوش تغییرات شوند، یکی از گزینه‌ها می‌تواند شرکت‌های ارائه‌دهنده باشد. 

سهام دیگر شرکت‌ها که ارتباط چندانی به این مورد ندارند نیز می‌توانند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند به‌عنوان مثال گروه زراعت. گروه‌هایی که کمتر تحت‌الشعاع چنین مواردی قرار می‌گیرند تا زمان رسیدن به ثبات نسبی برای تصمیم‌گیری، می‌توانند گروه‌های مطلوبی برای تزریق نقدینگی از سوی معامله‌گران درنظر گرفته شوند. 

در باب چشم‌انداز معاملاتی، بازار سرمایه در نیمه دوم سال ‌وزن قابل‌ توجهی به بودجه می‌دهد. اینکه بودجه ۱۴۰۲ به چه صورت تهیه می‌شود و انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند آیا در آن محقق می‌شود یا خیر از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برای کلیت بازار برخوردار است.  درخصوص ارزیابی وضعیت بازار تا پایان سال‌ و اینکه آیا جریان داد و ستدها معاملات را به سمت صعود یا نزول حرکت خواهند داد، باید پیش از این مهم، وضعیت ارزش معاملات را بررسی کرد.  انتظار می‌رود وضعیت ارزش معاملات در ۶‌ ماه دوم سال‌ بهبود یابد. چنین متغیری می‌تواند گویای این موضوع باشد که بازار سهام در ‌ماه‌های پیش‌رو عزمی برای میل به سمت صعود دارد یا خیر.

کد خبر 21973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =