۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
شایعه‌ای که بورس را مثبت کرد

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه شایعه احتمال ارائه اوراق تبعی برای سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازارسرمایه یکی از دلایل صعود روز گذشته بازارسرمایه است چرا که این مهم می‌تواند تاثیر مثبتی بر کلیت بازار سرمایه داشته باشد.

پیمان شوریابی، تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص چرایی سبز بودن روز گذشته بازارسرمایه به بیداربورس گفت: به عقیده من محدوده حمایتی شاخص کل یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است که نزدیک شدن شاخص به این کانال یکی از دلایل سبزپوشی شاخص کل بوده است.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر شاهد افزایش قیمت نفت و تا حدودی برخی از کامودیتی‌ها بودیم که این مهم موجب شد خریدارها با اطمینان بیشتری وارد بازار شوند و فروشنده‌ها  نیز عقب نشینی کنند.

او در خصوص علت دیگر روند صعودی بازارسرمایه تصریح کرد: یکی از دلایل مهم را می‌توان شایعه دانست که این روزها در بازار به گوش می‌رسد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: در راستای این شایعه قرار است اوراق تبعی برای سهم‌های بزرگ و شاخص ساز بازار ارائه شود که در نتیجه این مهم می‌تواند کف سهم‌ها را ببندد و در کلیت بازارسرمایه تاثیر مثبتی بگذارد.   

*برجام عامل فشار فروش در بانکی‌ها

شوریابی با بیان اینکه در حوزه سیاست این روزها برجام بیشترین تاثیر را بر بازارسرمایه دارد، گفت: این روزها مذاکرات فعلا متوقف شده و در نتیجه بر سهم‌های برجامی از جمله گروه بانکی تاثیر گذاشته و موجب فشار فروش آن‌ها شده است.

*وضعیت خوب خودروسازها

به گفته وی گروه خودروسازی که از دیگر گروه‌های برجامی محسوب می‌شود این روزها به دلیل آزادسازی قیمت‌ها، حذف برخی محصولات از قرعه‌کشی و اعطای امتیاز واردات خودرو به خودروسازها روند مثبتی را در پیش گرفته و به خوبی معامله می‌شوند. 

او معتقد است متوقف شدن برجام این روزها موجب شده که قیمت دلار افزایش پیدا کند و در نتیجه این افزایش، سهم‌های دلاری نسبتا تقاضای خروجشان افزایش پیدا کرده است.

*دلار به کدام سود خواهد رفت؟

شوریابی در پیشبینی روند دلار در روزهای آتی با بیان اینکه روند دلار صعودی خواهد بود اظهار کرد: دلار ممکن است قبل از رشد یک اصلاح کوچک تا محدوده ۲۹ الی ۳۰ هزار تومان داشته باشد اما به صورت کلی تا انتهای سال و حتی سال آینده روند مثبتی خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود و فروش نفت افزایش نیابد نباید انتظار کاهش قیمت و یا تثبیت دلار به صورت مداوم را داشته باشیم.

*منتظر اقدامات عملی باشید

 او در خصوص جلسه روز گذشته رئیس سازمان بورس با اهالی بزرگ بازارسرمایه تصریح کرد: این مورد جلسات حالت اطمینان‌دهی به فعالان بزرگ را دارد و ما باید منتظر اقدامات عملی باشیم که یک اقدام مهم عملی نهایی شدن اوراق تبعی سهم‌های بزرگ و شاخص ساز است که موجب می‌شود کف بازار بسته شود.

*روند بورس متعادل خواهد بود

وی با اشاره به اینکه بازار در روزهای آینده متعادل خواهد بود، در پیشبینی روند روزهای آینده بازار سرمایه بیان کرد: کف بازار همین محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد و نهایتا یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد است و دور از انتظار است که پایین‌تر از این کانال بیاید.

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =