پویایی بازار در بلند مدت نیازمند چیست؟

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص جلسه روز گذشته که توسط وزارت اقتصاد با سازمان بورس و اوراق بهادار و هلدینگ‌های بزرگ برگزار شد تصریح کرد: این جلسه شاید بتواند تاثیر مقطعی مثبت بر روی بازار سرمایه داشته باشد، اما قطعا برای پویایی بازار در بلند مدت، مسائل مهم‌تری مانند نرخ بهره بین بانکی، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین تسهیل در واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات شرکت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند.

سهیلا نقی‌پور، مدیر معاملات برخط کارگزاری بانک صاردات در خصوص رشد روز گذشته بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در هفته‌های گذشته با توجه به تحولات بین‌المللی و توافقات غیر رسمی روسیه با عربستان، شاهد افزایش قیمت نفت در بازار بودیم.
او افزود: یکی از صنایع مهم بازارسرمایه صنعت پالایشی‌ است و افرایش و کاهش این صنعت، تاثیر بسزایی بر روی شاخص کل خواهد داشت و روز گذشته با توجه به آن که پس از مدت‌ها شاهد ریزش این صنعت همانند مابقی صنایع بودیم و همچنین سهم های این گروه از دیدگاه بنیادی نسبت قیمت به سود (P/E) بسیار پایین‌تری نسبت به گذشته تجربه می‌کنند، شاهد افزایش تقاضا در این گروه بودیم که اندکی بر روی شاخص و سبز شدن بازار تاثیر گذاشت.
وی با بیان اینکه بازارهای مالی در همه‌ی ادوار متاثر از پارمترهای اقتصادی -سیاسی هستند، اظهار کرد: تاثیر این موارد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، اما در مورد بازار سرمایه در زمان حال، پارامترهای مهم‌تری مد نظر است (مانند نرخ بهره) که باید این موارد توسط دولت مورد بررسی قرار گیرد.

*سیاست دولت در کنترل نرخ ارز چیست؟

نقی‌پور در خصوص نرخ ارز بیان کرد: در مورد نرخ ارز باید به این نکته توجه داشت که محدوده روانی 33 هزار تومان توسط دولت همچنان کنترل می‌شود و با توجه به کسری بودجه، تمایل دولت به تامین این کسری از محل انتشار اوراق و شایعه آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران، به نظر نمی‌رسد دولت تمایلی به جذاب کردن بازار های موازی بازار اوراق داشته باشد که این سیاست متاسفانه تاثیر مثبتی بر روی بازار نخواهد داشت.
این کارشناس بازارسرمایه در خصوص جلسه روز گذشته که توسط وزارت اقتصاد با سازمان بورس و اوراق بهادار و هلدینگ های بزرگ برگزار گردید تصریح کرد: این جلسه شاید بتواند تاثیر مقطعی مثبت بر روی بازار سرمایه داشته باشد، اما قطعا برای پویایی بازار در بلند مدت، مسائل مهم‌تری مانند نرخ بهره بین بانکی، قیمت گذاری دستوری و همچنین تسهیل در واردات و صادرات مواد اولیه و محصولات شرکت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند.

*محدوده حمایتی شاخص چه عددی است؟

او در خصوص پیشبینی روند بازارسرمایه در روزهای آتی اظهار کرد: به طور خلاصه با توجه به آنکه شاخص در صورت اصلاح به محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خواهد رسید و همچنان ارزش معاملات مطلوب تحلیلگران نیست، احتمال اصلاح تا آن محدوده و مجددا افزایش تقاضا پس از برخورد به نواحی یک میلیون و ۳۰۰ هزار وجود دارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =