یادآوری وظیفه اصلی بازارگردان‌ها در بازار سهام و ارایه چند پیشنهاد

کارشناس بازار سرمایه با یاد آوری وظیفه اصلی بازارگردان ها، چند پیشنهاد برای بهبود عملکرد نوسان گیری بازار گردان ها ارائه کرد.

به گزارش بیداربورس، کوروش آسایش در خصوص وظایف بازارگردان ها به صدا و سیما گفت: بازارگردانی از سال ۹۳ تصویب شد و سال ۹۹ با ریزش سنگین بازار، وجود بازارگردان برای شرکت‌ها الزامی شد. بازارگردان‌ها در صف‌های خرید بخشی از سهام را می‌فروشند و در صف‌های فروش جمع می‌کنند که این اقدام باعث می‌شود، سهم به سمت ارزش واقعی یا ذاتی حرکت کند.

وی افزود: البته برخی بازارگردان‌ها علاوه بر تامین نقدشوندگی، اقدام به نوسان گیری از سهامداران خرد می‌کنند و به جای اینکه سهام را به سمت ارزش ذاتی سوق دهند به بازار هیجان تحمیل می‌کنند. به طوری که در سال گذشته بین ۹ تا ۱۰ درصد معاملات مربوط به بازارگردان‌ها بود. بازارگردان در نمادی بورسی در روند صعودی سهم را فروخته و در روند نزولی سهم را خریده است. همچنین از اردیبهشت تا کنون، زمانی که سهم از کف قیمتی به سمت بالا حرکت کرده، شروع به فروش کرده و قدرت حرکت سهم را گرفته است.

آسایش ادامه داد: برای جلوگیری از این موضوعات باید معاملات بازارگردان‌ها شفاف باشد. پیشنهاد می شود دستورالعمل دقیق‌تر تدوین و نظارت بیشتری بر روی عملکرد بازارگردان‌ها صورت گیرد و کمیته نظارت بر بازارگردان‌ها تشکیل شود یا بازارگردان‌هایی که متخلف هستند مشخص و جریمه شوند. بهتر است مجمع فوق العاده در هر نماد برگزار و با رای سهامدار و سایر عوامل بازارگردان نماد انتخاب شود.

کد خبر 22212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =