پیش‌بینی ادامه تورم ۴۰ درصدی ایران و هشدار به وضعیت وخیم اقتصاد جهان

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد: نرخ تورم ایران در سال جاری و آینده میلادی ۴۰ درصد بوده و نرخ بیکاری نیز به ۹.۶ درصد خواهد رسید.

به گزارش بیداربورس، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد جهانی سال ۲۰۲۳ به دلایلی چون جنگ اوکراین، قیمت‌های گران انرژی و مواد غذایی، تورم و جهش نرخ‌ بهره ، کاهش یافت و هشدار داده شد شرایط اقتصادی احتمالا" در سال آینده به‌ میزان قابل توجهی بدتر خواهد شد.

براساس این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال آینده به ۲.۷ درصد در مقایسه با پیش‌بینی ۲.۹ درصدی در ماه ژوئیه کاهش پیدا می‌کند البته پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ را همان نرخ ۳.۲ درصد بوده و تغییری نکرد.

نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری ۱.۶ درصد خواهد بود که ۰.۷ درصد کمتر از برآورد ژوئیه گذشته است. پیش‌بینی رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۳  بدون تغییر نسبت به گذشته، یک درصد اعلام شد. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز ۳.۱ درصد خواهد بود ولی در سال ۲۰۲۳ به ۰.۵ درصد می‌رسد.

همچنین نرخ رشد اقتصاد ایران از ۳ درصد سال جاری میلادی به ۲ درصد سال آینده کاهش می‌یاد و نرخ تورم سال جاری و آینده میلادی  هم ۴۰ درصد خواهد بود. نرخ بیکاری نیز با ۰.۲ واحد درصد افزایش به ۹.۶ درصد خواهد رسید. بنابراین نسبت تراز حساب جاری ایران (تراز تجاری و سرمایه) به تولید ناخالص داخلی از ۱.۶ درصد سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

اقتصاد روسیه نیز در سال جاری و آینده به ترتیب با افت ۳.۴ و ۲.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد بود.

کد خبر 22284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =