۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
تحلیل بنیادی "زاگرس"

مجتمع تولیدی شرکت پتروشیمی زاگرس در بندر عسلویه استان بوشهر (منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی) در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار احداث شده است. شرکت در حال حاضر به عنوان واحد وابسته شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان) است.

به گزارش بیداربورس اجرای فاز اول پتروشیمی زاگرس از سال ۱۳۸۰آغاز و با ظرفیت سالیانه ۱۶۵۰ هزار تن متانول گرید AA در سال ۱۳۸۵ پایان یافت. با اتمام فاز دوم در سال ۱۳۸۸، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در زمره پنج شرکت بزرگ تولید کننده متانول در دنیا قرار گرفت.

*وضعیت صادراتی 

محصول اصلی شرکت، متانول و عمدتا صادراتی است و در سال مالی منتهی به۱۴۰۰/۱۲/۲۹، فروش صادراتی شرکت ۹۲.۵ % از کل فروش را تشکیل داده است.

مقاصد عمده صادراتی زاگرس در سال ۱۴۰۰ را به ترتیب کشورهای چین ، هند و ترکیه تشکیل داده اند. صادراتی بودن بخش عمده از متانول تولیدی زاگرس، وابستگی قیمت محصول به قیمت های جهانی را به خوبی نشان می دهد. محصول متانول در داخل نیز از طریق بورس کالا به فروش می رسد. هم چنین در نتیجه تولید متانول بخار آب نیز تولید می گردد که بر طبق توافق فی مابین شرکت های پتروشیمی زاگرس و مبین معادل ۷۰ درصد گاز اکسیژنی که مبین برای زاگرس تامین می کند به مبین می فروشد که البته به لحاظ ارزش ریالی تنها ۱ الی ۲ درصد کل فروش زاگرس است.

*اطلاعات کلی

سرمایه : ۲،۴۰۰ میلیارد ریال

سهامداران :

گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ۵۰.۶۸%

گروه پتروشیمی تابان فردا ۱۹.۱۶%

گروه صنعتی شیمی پوشینه ۱۷.۷۸%

*صورت سود و زیان

تحلیل بنیادی "زاگرس"

منبع: کاریزما

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =